tirsdag 6. juli 2010

SPEAKERS CORNER

Jeg kan ikke lese tabloidene lenger, jeg har ikke helse til det.
Her om dagen kjøpte jeg VG eller Dagbladet, jeg husker ikke, jeg kan ikke skille disse to avisene fra hverande lenger - tenkte jeg skulle oppdatere meg litt på nyhetsfronten.
Og nå mine damer og herrer: Teppet opp for MONSTER-FLÅTTEN!
For nå kommer et monster av et skadedyr innover landet, verre enn snikislamisering, verre enn askeskyene, verre en bensinpriser og sykehuskøer. MONSTERFLÅTTEN vil lamme campinglivet, forpurre den sårt tiltrengte badesesongen, og skogen er blitt det farligste stedet i verden, for i hver busk og i hvert kratt sitter denne morder-flåtten og venter på DEG!
Nei, jeg har ikke nerver til å lese tabloidene lenger.

Litt senere på dagen hører jeg en debatt om denne MONSTERFLÅTTEN på P2, hvor ekspertene sier at denne "trusselen" er sterkt overdrevet, like tendensiøs som svineinfluensa-spådommene som skulle ta livet av 13000 nordmenn i fjor høst, og påstanden om at "det (i følge VG) skulle regne glassbiter over Norge i minst to år på grunn av askeskyene fra Island.
Men tabloidens utsendte mente at avisene skyldte sine lesere å underette om viktige ting, som f. eks denne "livsfarlige" flåtten fra helvete.

Nei, da liker jeg Facebook bedre.
For på Facebook kan alt fikses med et klikk.
Fred og rettferdighet for menneskene på Gaza anyone?
NEI til utbygging av Hardanger? Haiti!
NEI til GRATIS FØRERKORT FOR INNVANDRERE?
Klikk på dette bildet av Siv Jensen - "for mange som liker Norwegian liker også Siv Jensen?!"
SEND DRITSEKKENE UT AV LANDET! NÅ!!!!
Osv...

For Facebook er blitt det nye Speakes Corner.
Du vet den lille taburetten i Hyde Park du kan gå opp på å hyle ut dine meninger.

For en stund siden gjorde jeg et eksperiment.
Jeg lagde en Facebookgruppe som het:
"Vi som vil være høflige og blide" - og på en uke hadde den mer enn 2000 medlemmer.
For det gjelder å finne den rette saken, den lille tingen som appelerer.
Men da jeg midt under Haitikatastrofen skrev på bloggen min:
"Hvem skriver sangen for Bagdad?" var den mange som slettet meg fra vennelisten.
(For hvordan kunne jeg sammeligne disse selvmordsbomberne med de stakkars barna på Haiti?)

For vi Facebookmenneskene er en saueflokk som synger i samme toneart, løper i samme retning, fronter de samme sakene - vel, som tabloidene.

Da er det godt å vite at medieforskerne sier at det er bloggerne som kommer til å overta.
I Paris er det nylig opprettet et hemmelig senter hvor bloggere kan skrive under skjult identitet via nettverk som ikke kan spores av respektive hjemland som f. eks Iran og Kina.

For det finnes mange gode bloggere der ute.
Folk som blogger om mer en mote og seg selv.
Og papiravisene daler i opplag. Det er en gledelig nyhet.
For hvem gidder gå i butikken å kjøpe en papiravis som bare skriver om fjas og tant?

Jeg har forresten nettopp Googlet monster-flåtten.
Og jeg synes den ser ut som flåtten fra i fjor.
Vi overlever nok denne sommeren også.

VIVA HARDANGER!


2 kommentarer:

  1. Tror også vi overlever denne sommeren...
    Og bare for å ha sagt det,- du er en god blogger!

    SvarSlett