torsdag 16. desember 2010

TING JEG TENKER PÅ

Ting jeg tenker på:

Jeg tenker på den lille mannen som alltid sitter i rundkjøringen ved Montparnasse i Paris og legger puslespill.
Jeg tenker på damen jeg ga 20 dollar ved Grand Central i NYC for to uker siden, den afrikanske damen i den slitte pelsen og de triste øynene.
Jeg tenker på den kefirhvite jenta på Plata, hun med de utgåtte skoene og den tynne jakka.
Jeg tenker på småfuglene i hagen som sikkert undres over at det ikke henger et julenek i plommetreet, på skjærene i pæretreet.
Jeg tenker på julekortene jeg ikke har fått sendt, pakkene som ikke er pakket inn.
Jeg tenker på kakene som ikke er bakt, pinnekjøttet som ikke er i hus, rødkål, nøtter, fikener, dadler, rosiner og fandens oldemor.
Jeg tenker på den dårlige samvittigheten jeg ikke har rukket å døyve med to eller tre fadderbarn i Afrika, på pengene jeg ikke sendte til "Leger uten grenser" eller Røde Kors.
Jeg tenker på den boken jeg ikke har fått skrevet, de to teatertykkene jeg ikke er ferdig med, på teksten som ikke sitter, på at det snart er premiere.

Ting jeg ikke tenker på:

At jeg er frisk.
At jeg bor i et fint hus.
At jeg har en fin kjæreste.
At jeg har jobb.
At jeg har penger i banken.
At jeg har fått en stor filmrolle.
At jeg har fått en enda større tv-rolle.
At jeg er så heldig å skulle ha et soloshow på teateret.
At jeg har levd mye lenger enn jeg drømte om da jeg var tyve.
At jeg har blitt mye roligere og ikke hisser meg opp over alt mulig.
At jeg har flotte fantastisk snille venner.
At jeg ikke takker nok.
Ikke er ydmyk nok.
At
denne
teksten
ser
ut
som
et
juletre.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar