mandag 21. mars 2011

HIT EIT STEG, OG DIT EIT STEG, VANDRAR EG LETT PÅ KIRKEVEG

"...og øynene hans falt på Bibelen på nattbordet, verdens svarteste bok, som noen i et avsindig øyeblikk hadde kommet på å kante med gull..." skrev Agnar Mykle.

Hører på P2-nyhetene at den norske kirke vil komme de homofile i møte, vil vurdere om de SKAL diskutere å ta et lite skritt for disse sine aller minste, vel.
For biskopen i Hamar sier at nå man få på plass en liturgi for homofile og lesbiske som vil gifte seg - selvfølgelig ikke en heterofil liturgi, for den er hellig og reservert for de normale, ok, det er ikke biskopen som sier det siste her, det er denne blogger som tenker høyt.

Jeg får en slags følelse som om staten tilbyr det norske folket gratis gulrøtter uten i det hele tatt forhøre seg om folket liker gulrøtter.

For de homofile er ikke alle kristne, de er ikke en homogen gruppe som står med nelikk i knapphullet og gråter ute på kirketrappen, eller har et rosa brudeslør på lur i Luis Vuitton-veskene.
Men stadig nevnes vi (i pressen) og av andre, i samme åndedrag som samfunnets mest utsatte, som narkomane og psykitatriske pasienter.
Kirken den der et gammelt hus, og det spøker for publikumstallene, selv de eldre svikter - og de unge går aldri eller svært sjelden i kirken.

Selv har jeg alltid sagt at om jeg skal gifte meg så skal det være i Nidarosdomen med pomp og prakt, med korgutter og konfetti, og at Gloria Gaynor skal synge "I will survive"
- så, et lite steg, hva vil det si?
En prest som hvisker frem et dårlig manus om kjærlighetens mange ansikter, om Guds store nåde, med et jugekors godt gjemt i foldene på prestekjolen?

Selvfølgelig skjønner jeg at mange homofile vil bli velsignet av kirken når de inngår ektepakt.
Men nå, eller om et lite steg, vil det fremdeles være litt sånn Rosa Parks "dette setet på bussen er kun for hvite" - nei, et stort skritt må det være.
Eller et tidshopp inn i samtiden, et giganthopp inn i den verden de fleste av oss lever i.

Gud er kjærlighet, har jeg hørt prester si.
Er det bare en floskel i en dårlig b-film?
Vel, kommer ikke til å gå til innkjøp av tyll eller hvite nelikker med det første.
Men ringene er innen rekkevidde...

1 kommentar:

  1. Så snilt av den norske kirke å iallefall vurdere å holde døra litt på gløtt for homofile...:-)

    SvarSlett