lørdag 12. mars 2011

TAXIDRIVER

I går lengtet jeg veldig til NYC
- jeg satt i en taxi fra flyplassen på Karmøy på vei inn til Haugesund.
Da turen startet, i vind og sno på morrakvisten, ville jeg gi sjåføren Visakortet mitt, men han sa:
"Ingen fare, jeg kan få det når vi er fremme i byen!"
Han var en tykk mann med sjuskete skjeggvekst og fleecejakke.
Jeg nevnte at i Oslo må man levere fra seg Visakortet med en gang man setter seg inn i bilen, og det var da jeg kjente de trange veggene i Norgeslandet komme nærmere.
Den tykke satte i gang med denne monologen:
"Ja, i Oslo ja, det er på grunn av disse helvetes utlendingene, disse bandittene som snyter skikkelig folk, ja, vi har dem her også! Men nå har vi fått nye terminaler, så nå får vi røkt ut svina, osv..."
Jeg prøvde å ymte om at kanskje ikke alle utlendinger er banditter, men da snudde han seg mot meg med et blikk som var en blanding av vantro, sinne og avsky.
"Jasså, du er en av de som liker disse såkalte nye landsmenn du da?"
Jeg sa at banditter er vel over alt, at det er gode og dårlige menn i alle folkegrupper.
Han tråkket på gassen og brummet seg langs fjæresteinene mens han tok ny sats og fyrte av en tirade om svartskallenes inntogsmarsj i gode gamle Norge.
Jeg sa:
"Stopp bilen! Denne dritten gidder jeg ikke å høre på, jeg betaler faktisk for å sitte i denne bilen, så vær så snill!"
Han klappa igjen. Stirret på meg i speilet. Lenge.
Jeg tok opp telefonen for liksom å sjekke mail og sms, mens gubben i forsetet ble strammere og stramere i nakken.
Da vi endelig var framme, fikk jeg betalt, og han var nøye med at jeg skulle sjekke at han ikke hadde lurt meg, for han var nemlig en ærlig sjåfør!
"Vil du ha kvittering?" bjeffet han.
"Ja takk!" bjeffet jeg tilbake.

Nr på taxien var 7511, om noen skulle lure.
En skikkelig drittsekk.

I New York City er ikke taxisjåførene spesielt høflige, men de holder i hvertfall kjeft.
Og aldri snakker de dritt om svartskaller.
Kan jo være at de fleste av dem er - svartskaller.
Lenge siden jeg så en hvit taxisjåfør i Oslo også forresten.
Det er vel svartskallene som har tatt fra dem jobbene?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar