tirsdag 24. mai 2011

AMERICAN DREAM

Deilig å være i USA, landet hvor de sier:
YES WHY NOT? i stedet for
"Nei, dette går ikke, dette kan du da ikke gjøre!!! Er du ikke riktig klok? Dette kommer til å gå til helvete!!! Hva var det jeg sa?! Å, du skal nå alltid stikke deg fram! Kan du ikke finne deg noe sikrere å satse på?"

Jeg vet at "YES; WHY NOT!" muligens bare er en tom frase, på samme måte som
"Have a nice day" og "Take care" også er fraser eller floskler, men fraser og floskler blir nettopp det de er fordi det er fine ord som ikke KAN sies for ofte.

I Norge tar mange vennlighet som en fornærmelse, som en inntrenging i deres private sfære.
Ikke glo på meg, ikke se på meg, ikke bland deg i mine saker, ikke stirr, ikke smil til fremmede, og for Gud skyld ikke vis at du ser det mennesket som står 5 cm fra deg på trikken!
I går kveld, på 5th Avenue mistet vi plutselig retningen, visste ikke helt hva som var nord og sør, så vi stoppet en dame, som til og med sto og snakket i Iphonen sin, og med en gang hun så at vi ville noe la hun på, og spurte "Can I help you baby?" Så fulgte en lang monolog om hvor mange kvartaler, om hvor langt, kanskje en taxi? Ja, det var ikke måte på...

Jeg har hatt som hobby det siste året, etter å ha ergret meg over nordmenns manglende høflighet i årevis; Å smile til fremmede, være blid, smile bredest til de aller sureste, og livet mitt har tatt en helt ny retning, jeg føler meg lettere til sinns, jeg ergrer meg ikke lenger.
Når noen ser på meg med "hva faen er det du står der å gliser for-smilet" tenker jeg "sorry for you, at livet ditt er så grått og trist der du står med den dyre Cuccibaggen din og ser ut som en xxxl eddik-krukke...
Det mest morsomste var en tysk dame på Karl Johan som sa
"Du kan da ikke være norsk du som er så blid?"

Jeg sier ikke at alt er vidunderlig i New York eller Paris, men høflighet er limet som holder samfunnet sammen, ja, jeg høres ut som min far en gang for lenge siden, men nå skjønner jeg hva han mente. USA er på randen av økonomisk sammenbrudd, men folk smiler og hilser.
Nordmenn sitter på toppen av en oljestråle som har nådd til himmels, vi er blitt så rike at vi snart driter tusenlapper, men smiler vi? Njet!

Jeg elsker når noen sier:
YES! WHY NOT!?
For i USA er alt mulig.
Du kan til og med jobbe deg opp fra å være svart til og bli hvit.
Bare se på Michael Jackson!
Og i går drakk Barack Obama øl på en irsk pub mens folket frydet seg over hele linja.
Det skulle tatt seg ut om Jens Stoltenberg hadde satt seg til på lokalpuben med en halvliter når renta har gjort et sjokkhopp på en halv prosent, og monsterflåtten snart skal drepe oss alle.
My oh, eller: YES! WHY NOT!?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar