mandag 9. mai 2011

HVEM ER DET SOM TIGGER?

På vei opp Karl Johan i sommervarmen i går ble jeg stoppet ti ganger av fremmede mennskesker som ville meg noe.
Spørsmålene var disse:

Vil du begynne å trene på Elexia? Hvorfor ikke det? (Syns du jeg er feit?)
Vil du støtte "Leger uten grenser?" (Tja?)
Hvem leverer strømmen din hjemme? (Fuck you, det har ikke du noe med!)
Vil du vinne en splitter ny hvit iphone 4? (Nei!)
Vil du støtte de krigsrammede i Libya? (Nei, jeg liker ikke bombingen i Libya!)
Vil du kjøpe denne tibetanske bønneboken? (Nei takk, ikke i dag!)
Vil du ha raskere bredbånd? (Nei takk, jeg er fornøyd med ruteren hjemme!)
Vil du kjøpe Krigsropet? (Nei, vet du hva, dere ekskluderer homofile, fuck off!)
Vil du komme opp å spise billig pizza på Mamma Rosa? (Ikke nå, men ellers takk!"
Vil du ha denne HELT GRATIS boksen med seloljekapsler? (Nei, det vil jeg ikke!)
Vet du ikke at selolje er sunt for deg? (Vel?)
Så plutselig:
"Har du en tier til litt mat?"
Jeg kvepper.
Jenta i de skjeive skoene og den lysegule boblejakken svaier på asfalten foran meg.
Til henne har verken våren eller varmen kommet.
Hun står der, munnen er en bresprekk av et smil, huden vissen og kefirhvit.
"Ja, det har jeg!" sier jeg.
Jeg gir henne en tohundrekroning.
"Å, Gud velsigne deg!" sier hun med knekk i knærne.
Jeg kjenner øynene mine blir våte.
Det er bare to typer mennesker som sier Gud velsigne deg, det er prester og amerikanske presidenter (og narkomane som ikke lenger har noe å tro på)

Nå må vi bli kvitt disse tiggerne! er refrenget i Norge.
Vel, etter å ha gått opp Karl Johan i går spør jeg:

HVEM ER DET SOM TIGGER?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar