søndag 27. februar 2011

EN SKREMMENDE DIALOG

Jeg sitter på flyet nordfra.
Jeg er på vei hjem etter innspilling av en film der jeg spiller en av de bærende rollene som det heter. Jeg er full av film, full av meg selv slik man blir av å være i sentrum når man er aktør foran filmkamera i mange uker.
Selv boblejakken min skriker spillefilm, jeg har fått en flott ny brun boblejakke med filmens logo i store typer på ryggen...

På seteraden bak meg sitter to mennesker, en ung jente og en eldre herre.
Og de snakker om - av alle ting, film...
Jeg spisser ører for å få med meg hva de sier, og jeg skjønner at de ikke kjenner hverandre, de er bare to mennesker som tilfeldigvis har havnet i et fly med seter ved siden av hverandre...

Jeg kommer inn i dialogen omtrent her:
Jenta sier:
"Jeg har ikke tålmodighet med å lese altså, jeg prøvde å lese en bok en gang, men jeg ble så stressa av det, jeg liker mer film jeg..."
Den eldre herren:
"Ja, film ja, jeg elsker film!"
Jenta:
"Å ja, sitter du sammen med kona di å ser romantiske komedier da?" Fnis.
Den eldre herren:
"Nei, det er mer Bergmann og Lynch."
Jenta fniser.
"Jeg elsker Politiskolenfilmene, de er skikkelig artige altså! Alle sammen!"
Den eldre herren:
"Å ja, de har jeg nok dessverre ikke sett..."
Jenta:
"Men jeg burde vel kanskje prøve å lese ei bok, jeg har hørt at man blir god til å skrive av det, får liksom litt sånn greie på litt om andres liv når man leser liksom!" Fnis.
Den eldre herren:
"Ja, det er ikke dumt å lese!"
Han fortsetter:
"Har du sett den nye filmen som heter "Kongens tale?" - den handler om en mann som stammer" Fnis, fnis...
Jenta:
"En mann som stammer, er det noe å lage film av da? Jeg liker å sitte sammen med kjæresten min å se filmer som er koselige, som vi kan le av!" Fnis.
Den eldre herren:
"Jo da, det er sikkert koselig det"
Jenta:
"Men norske filmer altså, det gidder jeg ikke å se, de er så triste!
Men nå lager de en skrekkfilm her oppe i nord, og den skal jeg se altså!"

(Jeg kryper lenger ned i setet, tenker på den svære logoen jeg har på ryggen.)

Jenta:
"Men jeg leser blader altså, moteblader og sånt, for der er det tekster og sånt liksom, så da får jeg jo øvd meg på å kanskje lese ei bok altså liksom!" Fnis.
"Ja" sier den eldre herren "men hva skal du bli når du blir voksen da?"
Nytt jentefnis.
"Jeg skal bli skuespiller, sånn som hun Jenny Skavlan, hun er skikkelig flink skuespiller, jeg elsker henne liksom!"
Den eldre herren:
"Jeg er ikke sikker på om jeg vet hvem hun er, men du burde se den filmen om mannen som stammer, Colin Firth er en veldig fin skuespiller" - fnis.
Jenta:
"Eh Colin Firth?"
"Ja, en veldig fin engelsk skuespiller!" sier den eldre herren.
Jenta:
"Men jeg tenker liksom at jeg skal bli makeupartist eller frisør også, det er jo veldig spennende da, kanskje få treffe alle kjendisene liksom!"
Fnis.
"Ja, det er jo en mulighet" sier den eldre herrer og sukker.

Den eldre herren på seteraden foran sukker også...
Det er det eldre herrer gjør for tiden; sukker i kor.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar