torsdag 24. februar 2011

SAME OG HOMO, NEI HAR DU HØRT PÅ MAKEN?

Jeg spøker av og til med at jeg er av to minoriteter, fordi jeg er både same og homo.
Vel, jeg er ikke så opptatt av hva jeg er, jeg er først og fremst menneske, jeg har begge beina plantet på jorda, den samiske og den norske, og i god flyttsametradisjon lever jeg livet mitt "vagabond ways" - et fint liv er det blitt.

For litt siden hadde en bloggesame litt bred fingerstilling på tastaturet og lagde en kobling mellom undertrykt homofili og pedofili, noe jeg ikke gidder å kommentere.

Jeg er mer opptatt av noen samers (også andres) anstrengte forhold til det som ofte kalles "seksuelle avvik" - altså, min seksuelle legning er bare en mikroskopisk del av mitt liv, et liv jeg har levd i mer enn 50 år, og aldri har jeg blitt utsatt for hets i nevneverdig grad.
Det er kun i Sapmi jeg kan få slengbemerkninger som: "Jeg har ikke noe i mot deg fordi du er homo" eller "Du må ikke tro at jeg ikke respekterer deg fordi du er sånn, men JEG er ikke homo jeg altså!"
Vel, jeg har ikke bedt om noens respekt.
Jeg trenger ingens respekt, jeg er voksen, rett i ryggen, og bærer mine seksuelle preferanser på en verdig måte, og som jeg sa, som en ørliten del av det å være et menneske, et helt sådant.

Sametinget er nesten totalt fraværende på dette området. Det kan nesten virke som om noen samiske politikere tror at homofile samer ikke finnes.
Og midt i debatten om samiske veiskilt er jeg ikke så opptatt av skiltene, jeg er mer opptatt av hvor vi skal, og hvilken vei vi skal velge. Hvilke holdninger vi skal ha, ikke ha.
For samer er som folk flest, sa Ole Henrik Magga på tv for litt siden, det kan forekomme hets og mobbing, men det kan virke som ordet "homo" eller "lesbisk" er forferdelig vanskelig å ta i munnen, si høyt fra talerstolen i det offentlige Sapmi.
Det må det gjøres noe med, særlig med tanke på de som er unge og sliter med sin seksuelle identitet.

For øyebikket synes veiskilt, retten til land og vann å være kjernesaker i den samiske politikken. Men det samiske folk består som alle andre folk av individer, og alle individer er som kjent forskjellige og har krav på å få være slik de er, og vil være...
Så: Wake up Sapmi, og andre utsatte strøk.

Mer har jeg ikke å si om denne saken.
Men jeg forventer å bli motsagt.
(Og det hadde vært hyggelig med litt debatt fra/om homofile samer, jeg vet at dere er der)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar