tirsdag 12. april 2011

DRAMATIKK I OVERFLATISKHETENS TID

I går; jeg var i en bokhandel for å kjøpe Anton Tsjekhovs samlede verker.
Da jeg skulle betale sa damen:
"Vi har en liten hyggelig ting til alle som kjøper bøker i dag, du skal få et gratis eks av VG!" Hun smilte som en sol mens hun sa det.
"Nei mange takk" sa jeg "jeg vil ikke ha den drittavisa"
- nei, jeg var ikke krass, jeg sa det med et smil.
"Vet du" sa damen "det er det flere som har sagt i dag."
Vi lo litt begge to, og jeg gikk ut i Bogstadveien uten VG under armen, satte meg ned på en benk i solen og begynte å lese Antons vakre åpning av "Onkel Vanja" mens jeg kjente et raseri begynte å bre seg i kroppen - ok, her kommer det.

Jeg er dramatiker. Jeg har hatt tre premierer på under et år, og ingen tabloider eller hovedstadsaviser har tatt seg bryet verd å skrive om eller anmelde produksjonene.

I høst hadde "Den Svarte Grisen" (et stykke om Munch og Strindberg) premiere ved Nordland Teater, et teater som ligger så langt unna at ingen helt hvordan man skal komme seg dit, ja, om man stort sett frekventerer teatrene i aksen Spikersuppa/Bjørvika.
Så, nå i mars hadde "Marilyn - Nobody's Baby" premiere ved Haugesund Teater, og dit kommer anmelderne bare når skuespiller og catwalk-kjendis Pia Haraldsen er på rollelisten.
Som om dette ikke var nok, i forrige uke hadde "NOMI - Angel of Suburbia" premiere på Dramatikkens Hus i Oslo, en forestilling som for øyeblikket spilles for fulle hus, men da var det selvfølgelig Othellos mørke rom på National som lokket...

På siden av dette pågår en debatt om at det må skrives ny norsk dramatikk!
Kjære Dagbladet, VG, Aftenposten og andre.
Vi skriver, vi skriver hver dag, og vi oppføres stadig oftere.

For øyeblikket skriver jeg på en stor ny forestilling som skal ha en av Europas beste regissører i registolen. Det handler også denne gangen om en kvinneskjebne.
Kommer dere?
Jeg vurderer Eva Joly eller muligens Siv Jensen i hovedrollen!
Tror det blir snadder...

(Den aktuelle damen vil ha veldig pen kjole, og skal styles av Jahn Thomas)
Trill terning!!!!!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar