onsdag 27. april 2011

WHO MAKES THE SHOES YOU'RE WEARING?

En venn av meg traff en gang en indianerhøvding i USA.
Min venn var full og krangelvoren, men høvdingen satt tålmodig å hørte på ham.
Etter noen timer spurte han stille:
"Who makes the shoes you're wearing?"
Etter den natten drakk min venn aldri mer.

Jeg har tenkt på denne setningen i mange år.
Det er viktig å spørre seg hvem som lager skoene vi har på føttene.
For de fleste av oss sendes ut i livet i alt for tynne og usikre sko.
Noen av oss lærer aldri å gå for egen maskin.
Og krykkene kan være så ulike.
Noen drikker, andre doper seg med narkotika, mat eller religion.
Vi må alle ha noe å tro på, en livbøye.
Tror vi.

For en stund siden bestemte jeg meg for å ta en hvit uke, ikke drikke.
Den uken har blitt til år.

Jeg vet fremdeles ikke hvem som lager skoene jeg går gjennom livet i.
Men jeg prøver stadig å finne det ut...
Ok, de nye bootsene mine er fra Vivienne Westwood.
Vel, nå var det ikke designeren jeg først og fremst tenkte på.
Men det skjønte du sikkert.

Uansett, det er svært spennende å gå fullstendig nykter gjennom dagene.
Det gir en helt egen situasjonsforståelse.
Ikke så rent lite.
Egentlig.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar