søndag 17. april 2011

INN MED TESKJE

Hva skjer?
I går så jeg noe alldeles merkelig i matbutikken;
ferdig eggeomlett på kartong, bare å helle rett i stekepanna!
Jeg mener, trenger vi dette?
Kan det være så vanskelig å knekke noen egg, piske dem sammen med salt, pepper og litt melk og slenge herligheten i panna?
Er vi i ferd meg å bli helt amøber på kjøkkenet?
Er det like før vi trenger at noen skal komme hjem å mate oss med teskje?

For, hør her, nå kan du kjøpe, jeg nevner i fleng:
Ferdig revet spekeskinke, skinke i terninger, pizzapepperoni, frossen ferdig potetstappe av ekte? poteter, ha ha, finnes det uekte poteter, helt sikkert.
Du kan få tak i fiskepinner formet som små festlige tegneseriefisker slik at ungene vil spise fisk, marinert cheddar, jarsberg og feta, ferdigbakt pizzadeig på rull, ja stort sett.

Hørte på P2 nettopp at det går med 40 brusflasker for å lage en fleecejakke!
Hvor mange fleecejakker må man ha for å lage 40 brusflasker?
Who knows...men vi er inne i en ond sirkel.
Sender en tanke til mormor som lagde alt fra bunnen av, syltet og saftet, malte sin egen kjøttdeig - vel, vi kommer aldri tilbake dit, men ferdig omlett på melkekartong!!!!

Så kjære dere, ikke drikk brus, for da slipper vi alle de stygge fleecejakkene!
Og tenk på den stakkars høna du kan få kjøpt til NOK 39 på Rema.
Den har levd sine 28 døgn i et trangt bur, blitt fostret opp på veksthormoner og antibiotika for at du skal kunne kjøpe ekstra store kyllingfiléeter!
Og sett ungene på en hard fiskekur fra fødselen av, la dem stirre torsk og sei i kvitøyet før jorden går under med omlett og reven parma.

Noen venner av meg sa forleden:
"Vi kan ikke dra til Frankrike med ungene, for de har ikke egne barnemenyer på restaurantene der nede!" "Jasså, sier du det" svarte jeg "det kan jo være at franske barn spiser det samme som voksne, at de lærer seg det fra de er små?"

Ha en fin påske alle.
Jeg går ut i kjøkkenet for å spekke et lammelår med hvitløk og rosmarin.
Det skal bli båtpoteter med timian og sopp.
Eggeomlett på melkekartong, my oh!!!!
Hiv dere i kokinga folkens!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar