mandag 11. april 2011

OM SJOKOLADEKAKE OG FILMPLOTT

I går var jeg skikkelig gæren.
Jeg spiste et stort stykke sjokoladekake, et fett og søtt stykke himmelrike.
Etter å ha sett meg selv på monitorene (noe du aldri skal gjøre under filmopptak) har jeg ikke spist karbohydrater på 8 uker, my oh...
Vel, det er noe eget ved det å sitte i vårsola med en dobbel cortado og et stykke forbudt mat.
Kjenne søtsmaken helt ned i sommerskoene, ja, for jeg hadde sommersko også i går, og en lett jakke, og folk rundt omkring smilte og lo, selv fremmede pratet med hverandre om dette vidunderet som våren er her oppe under polpunktet.

I skrivende stund sitter jeg med en latter i brystet.
Jeg hørte nettopp Marie Simonsen snakke på P2, fortalte en tvilsom historie fra tsumanien i Japan, om en mann som tok på seg dykkerutstyr og reddet sin kone og mor fra vannmassene.
Etter som kåsseriet skred fram avdekkes dramaturgiske brister i historien.
Hvor fikk mannen dykkerutsyret fra? Hadde han dykket før? Hadde kona dykkerutstyr osv?
Simonsen konkluderte med at historien var like usannsynelig som plottet i en norsk film, men at det muligens kunne ha vært reddet med en kvinnelig helt. Vel...
Helt til slutt lanserer Simonsen sin egen idé til en ny norsk spillefilm.
En kvinnelig helt, en sammenrast tunnel, et forsinket tog, et snøras, og i siste scene kommer Magnhild Meltveit Kleppa med nøkkelreplikken:
"Her må me ha en gjøøøøøønomgang!!!!" Ha ha ha Marie, vittig!

Jeg har ikke sett PAX, så jeg skal holde meg for god til å være perfid,
Og egentlig skulle jeg bare skrive om et stykke sjokoladekake.

Så forresten "Saras nøkkel" på Gimle i går, og det var den som utløste blodsukkerfallet.
En fantastisk vakker og trist film.

Ha en fin dag i solen alle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar