torsdag 4. februar 2010

BLÅTT ELLER ROSA - KJØR DEBATT!

LITTERATURHUSET I GÅR.
*
"Du får manus utdelt allerede på fødeklinikken.
Alt avhenger av om du har rosa eller blått teppe" - sitat Ingunn Yssen.
Og i går gjorde Ingunn Yssen, slik jeg ser det, et brak-comeback i det offentlige rom.
Yssen maktet til og med til å få orakelet Elin Ørjasæter til å snappe etter pusten, flekke et krokodillesnerr og hvesende erklære, "Ok, 1-0!"
*
Likestillingsdebatt, noe så kjedelig?
Noe så unødvendig i dette verdens beste og mest likestilte land?
Å nei da, Yssen er tilbake med hardtslående fakta og i toppform! Hurra hurra!
"Jeg vil med en gang si" sa Yssen "hvorfor har ingen maktet å spa opp en mann som har valgt å være hjemme med barna, slik at vi kan høre noe fra den kanten?"
Publikum humret og Eli Hagen himlet med øynene under panelets høyeste frisyre.
*
Det var en fin debatt med prins Audun Lysebakken sentralt ved bordet.
Det var skuespillerinner med prinsessehistorier, det var smørblide mødre i salen som hadde tatt valget å være hjemme med barna, og det var Ørjasæter (som alltid) og det var menn som slo i bordet og sa "nå må menn faen meg (unnskyld sa de også) ta ansvar hjemme, men ikke minst hevde sitt rett i dette kjerringveldet, denne ugjennomtrengelige kvinneverdenen!"
For, sa mennene "det å vaske bilen, klippe gresset, snekre, tette taket, er også omsorgsarbeid, men alt koker ned til amming, amming, amming!"
"Men kjære vene" sa fru Eli Hagen "det er da bare vi kvinner som kan amme!"
"Men" sa Anne Marie Otttersen "det er ikke alle menn som kan snekre, noen menn er mer skapt for poesi og romanseaftener, jeg skal ikke si hvem jeg mener..."
Humre, humre, humre.
*
Vel, rosa eller blått teppe? Dukkevogn eller maskingevær?
Jeg lekte selv med dukker som liten, men det skal jo alle små homospirer gjøre.
Men jeg leker ikke med dukker lenger. Jeg liker ikke dukker.
Jeg liker mennesker som er mennesker. Jeg driter i om de er menn eller kvinner.
*
Det finnes horder av kvinnelige burugler og skrekkøgler der ute, som det finnes en hær av machomenn, homofober og skrudde kjønnsfacister.
Men det finnes bra menn som Lysebakken, og strålende kvinner som Yssen.
Etter debatten i går forstår man hvorfor Gerd Liv Valla ville bli kvitt henne.
Ingunn Yssen mener noe utover lønn, ferietillegg og sykelønnsordning.
Ingunn Yssen sier som sagt at manuskriptet deles ut allerede på fødeklinikken, at fikseringen på kjønnsroller er usunn, og at noe må gjøres.
Så får det være at fru Eli Hagen harmdirrende sier "at man kan da ikke nekte en liten pike å gå med diadem og rosa kjole, det er hjerteløst!"
Anne Marie Ottersen repliserte: "Nei, den kampen tapte jeg, det må jeg innrømme!"
*
Siv Jensen lekte helt sikkert med dukker som liten.
Jeg tør ikke tenke på hvordan verden hadde sett ut om noen hadde gitt henne et maskingevær!
*
31 kvinner skal fortelle Lysebakken om ståa rundt likestilling.
Vi får se, vi får se.
Men jeg sier som Anne-Kat Hærland sa om fattigdom for et par år siden:
"Det er jo enkelt, kan man ikke bare forby fattigdom?
Fra 1. januar 2009 er det forbudt å være fattig! Case closed!"
Kan man ikke bare innføre lik lønn for likt arbeid?
Vi vet da alle at krigen ikke blir mindre blodig bare fordi generalen bruker sanitetsbind...
Og Elin Ørjasæter innhentet kveldens eneste poeng med:
"Da fanden besluttet at intet skulle gjøres, stiftet han den første kommité."
I krig og kjærlighet er ennå mye ugjort!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar