mandag 22. februar 2010

ET FISKEHODE?

KAN ET FISKEHODE HA TILHENGERE?
*
Kan et fiskehode ha flere fans en Siv Jensen?
Jeg husker med skrekk min barndoms fiskehoder.
Pappa som satt og slurpet i seg uer og torskehoder.
"Å, øynene og kjevekjøttet er det beste!" stønnet han ved bordenden, mens vi andre satt og pirket i en stusselig torskehale som svømte i en sjø av smeltet smør.
*
Men, et kveitehode kontra Siv Jensen!
Facebook-gruppene blir stadig vittigere men også mer spisset.
Alt fra "Vi som ikke er redd muslimer" til "Få kjeltringpakket ut av Norge" dukker opp, og folket hiver seg på.
For å si det sånn, jeg er reddere for Siv Jensen enn for muslimer.
*
Jeg har valgt å leve utenlands i perioder av året, noe som gjør at jeg kan se fedrelandet på trygg avstand.
Men i disse moderne tider gjør nettet at jeg kan leve tett på den norske virkeligheten.
Jeg kan lese dagferske nyheter, jeg er ikke, som forfattere i tidligere tider avhengig av brev hjemmefra.
I Paris f. eks, når det er OL, får selvfølgelig mediene dette med seg, men det er aldri hovedoppslag. Aviser og tv dekker, som alltid et bredt spekter av nyheter.
Men klikker du deg inn på norske nettsider ser du at norske aviser og andre nyhetsformidlere ikke kan forholde seg til mer enn en ting av gangen.
For øyeblikket kan det virke som om det bare er Norge og til dels Sverige som deltar i OL.
At det er miltærkupp, jordskred og andre vederstyggeligheter ute i verden synes ikke å affisere journalistene i nevneverdig grad!
Det eneste som greide å ta fokus vekk fra OL et lite sekund i går var de skyhøye strømprisene.
Selv om nyheten om at Marit Bjørgen har fjernet piercingen sin, og at det er derfor hun går så bra på ski, selvfølgelig er en tyngre og viktigere nyhet, ja da, ja da...
*
Jeg var i Paris i noen uker i fjor mens svinepesten tok av hjemme i Norge.
Gamlelandet var "dødens forgård" - 13000 mennesker skulle dø de nærmeste ukene, du kunne klikke deg inn på en nettside for å finne ut hvem som snek i vaksinekøene, ja, stort sett.
Men i Frankrike var det mistenkelig stille.
Det var et par oppslag i Le Figaro, og litt snakk om det på tv, men ingen munnbind eller gummihansker var å se.
Nå er det (hjemme i Norge) som om denne pandemien aldri har skjedd.
Nå er mine landsmenn rabiate av sinne og skuffelse over at Nortug ikke ville snakke med pressen etter tap i OL.
Jeg tenker at OL ikke lenger er en sportsbegivenhet, men et realityshow.
Hva tenkte du? Hva følte du? Hva var startegien?
Har du ringt bestemor?
*
Ok, i natt tok Nortug det forventede gullet, men kveitehodet leder foran Siv Jensen!
*
I de siste har noen spirende muslimske radikalere kommet opp til overflaten.
Det gode er at disse outcastene opplever en massiv motstand fra muslimske miljøer.
Så får det så være at Siv Jensen sitter musestille på gjerdet og venter.
Hun ruster seg til neste valgrunde, håper å ta Norge med storm.
Vel, for øyeblikket er det et slimete kveitehode som leder.
Vi får se hvem som er mest spiselig når den tid kommer.
Det blir ikke deg jeg velger Siv.
For med mandelpoteter, smeltet smør og bind for øynene kan det meste gli ned!
Å spise gjør man med munnen, magen og til dels øynene.
Ved politiske valg bruker man i beste fall hodet.
Og hjertet, om man skulle være så heldig å ha en slik fiffig liten ting.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar