tirsdag 9. februar 2010

JEG ER 2% INTEGRERT, ER DET IKKE FLOTT?

MIN NÆRE VENNEKRETS TELLER INGEN FLERKULTURELLE.
*
På Facebook har jeg en håndfull "venner" med ikke etnisk norsk herkomst.
Jeg har 2 vaskekte pakistanske "venner", 1 svart med afrikansk opprinnelse, 1 russisk, 1 fra Puerto Rico, noen amerikanere, noen franske, så er det finner, svensker, dansker og engelskmenn.
Men ellers er det en blendende hvit venneliste jeg kan pryde meg med.
Så, hvor finner jeg noen flerkulturelle venner?
Jeg vil gjerne bli mer integrert, ja, det vil jeg!
Selvfølgelig har jeg alle mine samiske venner, men jeg er jo same selv, så...
Men å være same kan også være hardt, særlig om du bor i by, er homo og ikke behersker språket.
Men det er en annen historie....
*
I Norge bruker vi ikke burka, ingen religiøse plagg som signaliserer vår tro, ok, det kan henge et lite gullkors her og der, men det er som oftes rundt bleke religiøse halser på Sørlandet eller i vest.
Vi har kvittet oss med de ytre tegnene på vår barnetro, selv Bibelen ligger ikke lenger på alle nattbord på hotellværelser, men vår "burka" er nedtegnet i årringene langt inne i sjelene våre.
Vi, folket i nord, som ble kristne under sverd og brann, lidelse og smerte.
Selv 1000 år etter sier vi at vårt land er tuftet på kristne verdier, vi sier det så ofte at det er blitt en sannhet vi alle tror på. Det ser pent ut på papiret, og det skaper et humant bilde av oss selv, et bilde vi makter å leve med i en forvirret verden.
Men Norge er det minst integrerte landet i Europa.
Samtidig fremstår vi som det perfekte reisemål for fortune hunters og asylsøkere.
*
I går så jeg et utspill fra FRP som mener at asylsøkere ikke bør få legehjelp selv om de skulle trenge det, et utspill som er stikk i strid med alle kristne livsverdier.
Vår "burka" er ikke synlig, men den henger som et uvitende og synsforstyrrende slør over øynene våre, vi vil hjelpe, men vi vil ikke gi av oss selv, vår rikdom, land, hus og varme, vi er oss selv nok.
Kongstanken i Norge er solidaritet for de aller svakeste, vi har sendt misjonærer til store deler av verden i mer en 150 år, "først Jesus, så mat!"
Det som på 70-tallet het: NORGE FOR NORDMENN heter nå snik-islamisering, kjeltringpakk som kommer hit for å søke lykken, osv.
Noen hevder til og med at det foreligger en muslimsk konspirasjon om "å ta Norge"
*
Jeg har ingen løsninger, jeg er bare 2% intergrert, knapt nok.
Jeg går på indisk restaurant, jeg elsker afrikansk mat, thai, kinesisk, men der stopper det opp.
Men jeg har en magefølelse for at noe er forferdelig galt.
Da Norge for litt siden åpnet hendene for Haiti, satt jeg med en emmen smak i munnen.
Plateaktuelle artister som sang tårevåte sanger for jordskjelvofrene ga meg en flau følelse.
Og da jeg stilte følgende spørsmål på denne bloggen:
"Hvem skriver sangen for Bagdad?"
var det flere som slettet meg fra vennelista her på Facebook.
*
Jeg er så naiv, dum eller forkvaklet, at jeg rett og slett mener at et menneske er et menneseke, og at alle mennesker er like mye verdt, og skal ha de samme muligheter.
Jeg ser at vekta ikke er i vater, vet at for at noen skal få litt mer, må noen andre, vi, ha litt mindre.
Så, vi som har vært så flinke til å dunke Bibelen i hodet på mennesker rundt om i verden, skal vi kanskje ikke begynne å finne ut hva som egentlig står i Koranen?
Nei, jeg tenker ikke å begynne med burka eller helskjegg.
Det holder lenge at enkelte spytter etter meg når jeg går i samekofte.
At jeg i tillegg er homoseksuell gjør ikke saken mindre pikant...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar