torsdag 25. februar 2010

PARIS

Så er jeg pakket og klar for Paris igjen.
*
Jeg er ikke ekspert på den franske hovedstaden, men jeg vet en del.
Har funnet mine små hemmelige lunger i storby-vrimmelen.
Men mine reiseglade venner ber meg stadig skrive mer om Paris;
Så her kommer litt mer blogging om verdens herligste by.
*
For det første, lær deg metroen. Det er enkelt.
Kjøp et ukes kort eller et kort for antall dager du skal tilbringe i byen. Billig.
Og for all del, vær høflig og blid, franskmennene hater uhøflige og sure mennesker.
I Frankrike er et menneske som passerer deg et menneske og ikke et stykke luft, husk det, så lever du lenge og får det hyggelig i byen.
Ok, du kan godt si at franskmenn er grinete og arrogante, men om du kan noen gloser på fransk og bruker dem åpner folk seg, smiler og er verdens mest hjelpsomme.
Selv om ordet UNNSKYLD har gått av moten hjemme i Norge, bruk det, det er dekkende og svært brukbart i de fleste situasjoner:-)
*
Paris er en stor melting pot av alle slags mennesker, her er alt fra fransk couture til hijabs og stråhatter, punks og gamle elegantierer.
Folk lever side om side, svært tett, om du ikke liker mennesker, ikke dra hit, for Paris er en tyktflytende elv av mennesker i stadig bevegelse.
Byen kan være stressende og masete i perioder på dagen, og om du har klaustrofobi, ikke ta metroen i rushen om morgenen eller på ettermiddagen.
Og, om du vil se alle attraksjonene, sett deg på en gul PARIS OPEN TOUR-buss, og på ett par timer får du med deg alle de greiene der. Du kan hoppe av og på med den samme billetten en hel dag, eller to, og du kan også ta elvebåtene, men pass opp om vinteren, det er dritkaldt ute på Seinen.
*
Jeg elsker Marais, det jødiske kvarteret ved Place de la Bastille, ja, det er også et strøk som frekventeres av homser, men det er her det skjer. Motebutikker side om side med jødiske synagoger, gaybarer og trendy kafeer, et deilig strøk, og ikke så masete som Montmartre.
Ta metroen til Bastille og gå ned Rue St. Antoine og innover mot Place Vosges, en gammel ridderturneringsplass, Paris' vakreste chillout-spot, sett deg på en benk, ta en røyk, eller sett deg på en av de elegante stedene og ta en kaffe eller en øl. Mer Paris blir det ikke.
Her bodde bl. a Victor Hugo.
*
Ok, jeg blir i byen i 3 uker, jeg holder dere oppdatert.
Neste uke skal jeg se selveste Eric Cantona debutere på teaterscenen i Paris.
Håper du er skikkelig sjalu baby!
*
Beste spisetips i Marais:
Chez Marianne - Rue des Rossiers
Gudegod mat, tapas og jødisk smågodt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar