fredag 24. juni 2011

EN ØKOLOGISK HØNES DYSTRE FROKOST

I dag har jeg kjøpt en økologisk høne, eller rettere sagt en kylling, jeg synes bare ordet høne har litt mer fonetisk svung over seg.
Fuglen veier nesten 2 kilo og kostet 249 kroner, for den prisen kunne jeg kjøpt 6 Rema1000-høns - men det gjorde jeg altså ikke.

Nå ligger dette beistet på fjøla ute på kjøkkenet og venter på å gå til himmelen sammen med hvitløk, sitron, ingefær og chili, en blek skapning pakket i plast og med garanti-stempel på den ene rumpeballen, om nå hønsefugler har den slags.

Jeg prøver, etter å ha sett skrekkscenarioet om Rema1000-kyllingenes mareritt, å leve økologisk, være litt over vanlig "den brune eller grønne dunken-stadiet."

I det siste har jeg blitt en manisk tv-titter av dokumentarer om mat, matens vandring rundt jordkloden før den havner på våre middagsbord.

Dette er noen fakta om f.eks Pizza Grandiosa, det mest urnorske som kan oppdrives av nasjonal sikringskost i kongeriket for øyeblikket.
Grandiosa inneholder ingredienser fra de fleste verdensdeler, og kan kjøpes i 5-pakning i butikken til en pris som burde gjøre ølprisene flaue.
Kjøtt fra Argentina, ost fra Tyskland, paprika fra Spania, løk fra Chile, mel fra USA, osv, og tilsammen har disse ingrediensene fløyet eller reist 22oo mil rundt jordkloden for å havne i din matbutikk. Pizza Grandiosa er noe av det mest miljøfiendlige du kan spise, så vet du det.

Men altså denne økologiske kyllingen.
Hvor økologisk kan en kylling bli?
Ok, denne Ferrari-dyre fuglen jeg har kjøpt har ikke reist lenger enn fra Stange, men den er pakket i plast. Hvorfor det? Ja, den har spist mais og andre fine saker....
Og hvorfor er den holdbar til midten av juli når den er fersk? Jo, fordi den er tillsatt masse skumle greier som gjør at den holder til midten av juli.
En amerikansk forsker sa for litt siden:
"Så lenge vi ikke finner oss i at fersk mat råtner etter få dager, har vi tapt kampen om denne jordkloden!"

Jeg setter kniven i fuglen, tenker, nå din lurehøne, nå skal du få, men så kommer jeg på at høna allerede er død som en sild, eller som en høne.
Og tross alt, en "økolog-sick" høne fra Jacobs til 249 kroner må da være bedre enn 6 doktor Mengele-kyllinger fra Rema1000?

Nå har jeg befridd fugl, paprika, hvitløk, chili, sitroner, løk og ingefær for plast, og sitter igjen med en plastbærepose med plast og søppel, og jeg skjenker en tanke til mitt elskede Paris hvor de bare pakker fugler og den slags inn i et smørpapir, så du kan slenge den rett i handlekurven og ta den med hjem. Og grønnsaker og sopp pakkes aldri i noe som ligner på plast.

Jeg tror Vestens hang til plast handler om folks redsel for basiller.
Hørte forresten at bondegårdsbarnehagen på Kampen måtte stenge fordi noen hysteriske foreldre mente at om barna klappet levende dyr, kunne de få basiller på seg! My oh!

Men for all del, om du vil spise Grandiosa, eller fiskepinner (som inneholder fisk som er fisket i Norge, sendt til Tyskland for å foredles, så til Candada for å pakkes, for så å bli fløyet tilbake til Norge) - så gjerne for meg...

Jeg ser på den stakkars høna med et ømt blikk før jeg sender den inn i glovarmen.
Stakkars deg hønemor eller hønefar, du har det ikke lett du heller!
Men til den prisen - You better be good!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar