tirsdag 14. juni 2011

JEG GIKK EN TUR PÅ STIEN.

Det med skogen som det er med kirken.
Mange vil at den skal være der, men svært få bruker den.
I dag har jeg vært på befaring i den meget verneverdige Ekebergskogen, et trist syn, om du ikke medregner utsikten.
Gjengrodde stier, søle, søppel, kondomer, ølbokser, og masse sure joggere som løper som gale med sølespruten etter seg, gallsure (som vi sier nordpå) kvinner og menn som ikke engang hilser der du redder deg unna i siste liten inn i busker og kratt.
Nordmenn skal hilse i verneverdige skoger, det vet da alle?

Ja, jeg skjønner ønsket om uplettet skog, om oaser tett ved byen som ikke er shinet og frisért etter alle kunstens regler.
Men kjære vene, Oslo er vel en av de hovedstedene i verden som har mest skog rundt seg.
Så hva er problemet? Er det kjekkas Ringnes? Jeg tror det.
Man betviler hans kunstsmak.
Ja, jeg har selv sett hans skrevende Kate Moss utenfor Folketeateret,
og ja, kall det gjerne kitsj.
Ringnes er en rappkjefta kjekkas, og han har i tillegg begått den største synd av alle synder du ikke må begå i Norge, han har tjent penger, mange penger.
Og ikke nok med det, "kvinneparken" har terget på seg feministene, nei, jeg tror ikke feministene er en homogen gruppe sure kjerringer, men noen har anklaget gründeren for de verste ting, at han f. eks er kvinnefiendlig, vel og huff.
Kjente og ukjente kvinner tar nå denne skogen sterkt i forsvar, det er Facebookgrupper og folk truer med å forlate SV på grunn av dette. Så norsk, så lite...
Av og til tenker jeg at man burde sette en lapp på Norge med teksten:
"Ikke rør!"

Det er som med Operaen, med Gardermoen, Munchmuséet, lyntog, alt nytt, folk skriker seg hese "nei, nei, nei, vi vil at alt skal være som det er!"
For vi liker ikke at noen kødder med landet vært, vi liker ikke at noen forandrer reklamen til Norsk Melkesjokolade eller setter nakne kvinner i veikanten.
All kunst skal sikkerhetsklareres av fagjuryer i konkuranser, for så å bli takket nei til, og så til slutt plasseres ytterst i havgapet der ingen ser den.
For vi er en nasjon som egentlig ikke liker kultur.
Her hos oss er kulturen den dyre glasuren på kaken som bæres inn etter middagen når alle er stappmette og leie, og sitter og halvsover under kulturinnslaget som toppen må vare i femten minutter, og helst være så tannløst at det ikke støter noen.

Det er mye mulig at Ringnes har dårlig smak, at kunsten ikke holder høy nok kvalitet, at skulpturene heller skulle vært nakne menn med pil og bue, eller hagenisser eller dådyr, hva vet jeg? Men kjekkassen i lia gjør ihvertfall noe, og det er mer enn hva man kan si om de fleste pengemenn og pengekvinner i dette landet.
Men det rare er at når Rimi-Hagen skjenker oss enda et storsenter i skogkanten ved boligfleltet er det ingen som reagerer. Og når sant skal sies, så har jeg ad omveier hørt at Rimi-Hagen ikke er så opptatt av nakne damer. Særlig ikke i skogen.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar