onsdag 22. juni 2011

Siste fra FRU LUNDE: FOR MYE KULTUR I OSLO?

Nå er det for mye kultur i hovedstaden!
Kritiker og teaterorakel Inger-Margrethe Lunde fyrer av en bredside mot Oslo Nye Teater i gårsdagens Aftenposten.
Hun mener at Oslos eget teater bare kan legge ned, for, sier hun
"TRENGER VI SÅ MANGE TEATRE?"

Fru Lunde er en dame som like å skyte med kanon.
For ikke så lenge siden ville hun ta Jon Fosse ned fra sokkelen, en utkikkspost dramatikeren selv ikke hadde bedt om å bli satt på, men for fru Lunde er det noe galt med det meste.

For mye kultur? For mye teater?
Ja, det begynner å bli en stund siden Aud Schønemann og Wenche Foss rula scenen på Oslo Nye, og de store strutsefjærmusikalenes tid er muligens forbi, men for mye kultur blir det aldri noen steder, selv ikke i kvinneskulpturparkbyen Oslo.
Nå svømmer Oslo Nye Teater upstream, det er for lite penger, for tight for dette Olsos eget teater. Men å legge det ned er vel en ganske dårlig løsning?

Så vidt jeg vet har publikum strømmet til i spilleperioden for The Producers, og Dickie Dick Dickens, to vellykkede og kritikerroste produksjoner, og reportoiret er variert og vel, kanskje ikke så Oslo-forankret, men dog, det er folk i salen, og det er det det handler om i vår money talks-verden.

Og hvor veien går videre vet bare teatersjefen.
Men jeg tror Catrine Telle vet å styre skuta på tross av hva fru Lunde spår.

Ok, når har Jon Fosse klatret ned fra sokkelen og flytter inn i Grotten.
Så får vi bare håpe både for ham og Oslo Nye, at "mange kjem til å komma!"
Og at fru Lunde får en hyggelig sommer, og at det en gang i fremtiden kan komme noe positivt fra den kanten. Men for all del, for oss alle som driver med kultur, handler det om å være synlig, det gjelder selvfølgelig for fru Lunde også. Jeg forstår det!

Dette er min private blogg, så her mener jeg det jeg vil.
Og negative fru Lunder har vi nok av...
Herr Lunder også:-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar