tirsdag 4. mai 2010

ME, MYSELF, I

VÅREN ER KOMMET MED KROKUS OG TULIPANER.
Men nasjonens blikk er fremdeles nedslått, flakkende og nervøst.
*
Nyheter om vår, blåveis og sol er ikke nyheter lenger, de er et krav i verdens beste land.
For her i dette verdens-sentrumet skal vi ha det vi har krav på, evangeliet er:
ME, MYSELF, I.
Europa vakler, euroen faller, Hellas er på randen av ruin, Spania og Portugal hakk i hæl.
I dag pumper NRK P2 ut nyheter om alle asylsøkerne som strømmer til dette landet, om at tiltak må settes inn for å beskytte de norske verdiene, FRP sitter ringside i radiostudioet med papegøyenebbet i fistel.
Fedrelandet smuldrer. Me, myself, I!
Hva de norske verdiene er kan ikke FRP svare på.
Ei heller er P2-journalistene særlig opptatt av det.
*
Så kjære bloggvenn, hva er de norske verdiene?
Er det som salige Ibsen skrev? "Å være seg selv nok?"
Jeg er så priviligert (og så smart) at jeg kan leve deler av året i Paris, jeg kan se dette lille landet fra utsiden, noe mange fler burde gjøre.
*
Om jeg spør mine franske venner, hva vet dere om Norge?
Vel, nesten ingenting, sier de.
De vet om den nye operaen, at vi har fisk, men de vet ikke at hovedstaden heter Oslo, de vet ikke om Siv Jensen, ingenting om Petter Nortug eller ståa i Rosenborg eller Start, de ser ikke Skavlan eller Nytt på Nytt.
De vet heller ikke at Norge har fått diagnosen "verdens beste land"
Men de kjenner Liv Ullmann, Munch og Ibsen, Thor Heyerdahl og Mari Boine, alle disse menneskene som måtte dra ut fordi dette lille landet ble for trangt å leve i.
Men de norske verdiene? Hva er disse?
Treskjæring, brunost, lefse, bunader, folkemusikk, joik og pinnekjøtt?
(alle disse er kjente fanesaker for FRP)
Eller: skepsis, fremmedfrykt, hat mot islam, likegyldighet, egoisme og selvopptatthet?
*
Jeg tenker; om vi lever i verdens beste land, hvorfor er ikke menneskene der blidere, mer empatiske, høfligere, mindre egoistiske og selvopptatte?
Jeg ser at dette er høyst naive, men relevante spørsmål.
*
Og for all del, beskytt gjerne landet, de norske verdiene, sett gjerne et gjerde rundt Norge, lag et reservat, ingen slipper inn, ingen slipper ut.
Man prøvde dette forsøket med urbefolkningen i USA (også kalt indianere) men det var ikke særlig vellykket.
*
LOOK TO NORWAY! er et mye brukt slagord i Norge, sa jeg til min franske venn.
"LOOK TO NORWAY?" spurte hun, "hvorfor det?"
Vel, jeg mumlet ett eller annet om fjorder og fjell.
Jeg sier ikke at alt er perfekt i Frankrike, rasehat og ting ulmer under overflaten.
Men de ligger lysår foran oss når det gjelder å leve med forskjeller, og de har en helt annen menneskerespekt enn oss.
Når et mennneske faller om på gaten i Paris stimler folk sammen for å hjelpe.
Ingen går før vedkommende er vel anbragt i en sykebil.
Her i verdens beste land føler vi oss skikkelig prektige når vi en sjelden gang stopper opp og kjøper et nummer av =Oslo.
"Piken med svovelstikkene" er et vakkert eventyr.
Så lenge hun ikke setter seg til utenfor våre vinduer.
Å, jeg lengter tilbake til den gode gamle tiden da afrikanerne var festlig pynt på fruktposer og skokrembokser!
Da visste vi hvor vi hadde dem, ikke sant?










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar