tirsdag 30. november 2010

NEXT TO NORMAL WILL BE OK.

PÅ DEN ANDRE SIDEN AV TÅRER.

Tom Kitt og Brian Yourkeys musikal "Next to normal" er en styrkeprøve å se.
En heftig maraton for nervesystemet, men også en renselse med løfter om håp, om lys.

Alle ba meg ta med tonnevis av Kleenex til denne forestillingen, sa at den var en skikkelig tåreperse, og ja, det er den, men den er også mye mer enn det.

Du går gjennom flere stadier i løpet av de to og en halv timene denne sjelekarusellen tar, du gråter, du undres, du fylles av av sorg, av skam for at du ikke forsto hvordan noen i din næreste vennekrets har hatt det, og du kjenner en glede over å være sånn noenlunde frisk i sjelen selv - vel, eller "nesten normal" som er forestillingens nøkkelreplikk, og at det er helt ok.

Og som en gammel, kynisk og utkrøpen teaterarbeider fylles du også av glede over denne forestillingen som ikke kan kalles annet enn en gjenfødelse av en sjanger, et nytt håp for den belastede formen som musikkteater er.

For noen dager siden så jeg "Billy Elliot" (også på Broadway)
- og da gråt jeg ekte musikaltårer, disse programerte tårene du alltid gråter på forestillinger som Les Mis og Evita.
Men "Next to normal" er på den andre siden av tårer, på den andre siden av klisjeer og store effekter - dette er renskåret teaterkunst, strippede skuespillere uten Broadway-fakter, så ekte og finstemte, og ikke minst en historie fortalt med vidd og bitende humor melom slagene.

Jeg satt på andre rad i det forholdsvis lille teateret, for når man bare tar inn 1000 mennesker, regnes det som et lite teater i USA - og jeg så hver minste lille tanke i ansiktene der oppe.
Marin Mazzie i hovedrollen som Diana er verd billetten alene.
Og Lois Hobson som legen er et syn..Ja, stort sett.

Kort fortalt, jeg har hatt mitt livs største teateropplevelse, og ikke vært så rystet siden jeg så Sverre Udnes' versjon av "En sporvogn til begjær" på Amfi i forrige årtusen, jess.

28. des skal jeg se Next To Normal på Det Norske Teateret.
It better be good.
Men ryktene sier at det er det!

Thank you NYC - leaving on a jetplane - for Norway!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar