tirsdag 1. juni 2010

ET SKJERF FOR PALESTINA

I dag, i stortingssalen viste FRP sitt sanne ansikt.
En politiker fra dette partiet sa fra talerstolen:
"Jeg ser at mange har tatt på seg skjerf i dag, så om dere fryser, oppfordrer jeg stortingspresidenten til å skru opp varmen!"

Han siktet til stortingsrepresentantene som hadde tatt på seg palestinaskjerf i solidaritet med de hardt prøvede menneskene på Gazastripen.
Jeg vet ikke om han var klar over at han var i bildet, men vi kunne se det alle sammen, ironien og det sleske smilet som bredte seg over ansiktet hans.

Vel, ironi er vel ikke det FRP er mest kjent for, men i dag gjorde de et forsøk, en klosset og malplassert, og ikke minst respektløs replikk som falt til jorda som en klasebombe i maktens sentrum.
Og i går kommenterte Siv Jensen angrepet på konvoien som en "litt uheldig" hendelse.

FRP er kjent som partiet for enkle løsninger for folk flest.
Så hva er løsningen på denne umulige konflikten FRP?
La Gazas befolkning dø av mangel på legehjelp, mat og vann?

I dag er alles øyne rettet mot Israel.
Og man forstår hvorfor. Eller?

Norge er, som USA, svært vennligsinnet mot Israel.
Og det skal mye til for at stormakten USA går til motangrep, til det sitter det for mange involverte i senatet, og lille Norge selger sine stridshoder, jess baby, også til Israel.
Dette faktum står i grell kontrast til at hele nasjonen hyler om FRED i dag!

Så hva er verdien av et palestinaskjerf?
Et palestinaskjerf er et symbol. Og at norske politikere ikler seg det, er bare en symbolhandling eller en sympatisering for Gaza.
Jeg vet ikke om det er en enkel løsning at verdenssamfunnet boikotter Israel.
Og om, mot alle solemerker, USA skulle gå til frontalangrep på dette landet vil helvete være løs på jordkloden. Bare det at Egypt i dag gløtter på grensen for å få sendt inn det aller nødvendigste forteller hvor intrikat dette dramaet er.
For landene i Midt-Østen er naboer på godt og vondt.

Men det som gjør meg aller reddest er det jeg så i øynene til en politiker fra FRP i dag.
Det kalles menneskeforakt.

Og en siste ting:
På tv akkurat nå sies det at norske jøder frykter for sin sikkerhet.
Unnskyld meg, hva har norske jøder med dette å gjøre?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar