torsdag 24. desember 2009

EN GLEDELIG JUL

SÅ ER DET JUL.
*
Våknet som vanlig, en stille fryd, et ønske om kaffe, en dag som andre.
Jeg er morgenfugl, liker timene før de andre våkner, sitte i vinduet, se ut på hagen.
I natt har snøen falt, det er hvit jul, tidelibom. Hagen ligger hvit og ren, plommetreet henger med tunge greiner. Bare et kattespor skrysser den hvite flaten der ute.
En frossen rose kjemper tappert for livet nede ved hekken som spriker med svarte pigger.
800 tusen nordmenn sliter med psykiske problemer, sier de på P4, som stadig surrer her i julehuset, min elskede er så glad i musikken den kanalen spiller, mens jeg ofte irriterer meg over vinklingen på nyhetene de serverer, vel...
Ingen krangel i dag, i dag skal vi være snille, smile pent til hverandre, snakke med lav innestemme, sette pinnekjøttet på kok, skrelle kålrot og gulrøtter, skrubbe mandelpoteter og hente opp lefse fra fryseboksen, mate katten med noe ekstra godt.
Men 800 tusen? Det er mange, sier stemmen på radioen.
Vi må bli flinkere til å se hverandre! sier hun videre.
Kanskje invitere inn en nabo som sitter alene, et menneske som sliter.
*
Jeg tenker på julestjernene jeg kjøpte i går og hang på nabodørene i huset, på min mor som sitter på et pleiehjem, på min bror og hans kone fra Peru, på min søster og hennes mann, på min bror som brått døde for ikke så lenge siden, på pappa, som ikke lenger er.
I dag er dagen vi tvinges til ettertanke, en slags sjelens vareopptelling, de tapte slag fra året som gikk, de små gevinstene, premierene, rollene du ikke fikk, rollene du fikk, og at neste år skal alt bli bedre, håpet, som holder oss gående, alle livets 16-deler som tikker fortere og fortere.
Nå sier de på P4 at mange gudstjenester er avlyst fordi det er mangel på prester.
At julehandelen går strykende, at finnanskrisen er over, at vi går lysere tider i møte.
Det er da alltids noe...
*
Jeg har over 1000 venner på Facebook.
God Jul til dere.
God Jul til naboen, til gamle venner og fiender.
God Jul til gode arbeidskamerater, til teatersjefer og dramaturger, kostymefolk og sminkører, lys og lyd, jeg nevner i fleng, og særlig til Nordland Teater, mitt hjertebarn.
GLEDELIG JUL!

1 kommentar:

  1. Jeg har mye glede og spenning i meg, jeg er torpey clare, var lykkelig med ekteskapet mitt, ikke før mannen min begynte å høre på sladder om at jeg ikke var tro mot våre ekteskapelige løfter, jeg prøvde å få ham til å forstå at de var sladder og løgner, men han mistet kjærligheten, tilliten og tilliten til oss. Så vi ble irriterende par, og deretter fylte for skilsmisse, senere ble vi skilt. år etter skilsmissen vår prøvde jeg å leve et normalt liv uten ham, men jeg kunne ikke, så jeg begynte å søke hvordan jeg kunne få tilbake eksmannen min, så ble jeg henvist til, BaBa ogbogo en flott og høyst åndelig mann som kastet en elsker å stave på meg og fikk EXen min tilbake til meg. Jeg er overveldet, så jeg slipper kontakten hans her for de som har problemer med ekteskapet og ekteskap, så han kan hjelpe med gode gjerninger. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller whatsapp-nummeret hans ... +2349020168697. Ta kontakt med ham, se hvor flott og mektig han er. Hjelper også i disse sakene ...

    (1) Stopp skilsmisse.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lykke til stave.
    (4) Ekteskapsformulering.
    (5) Bli kvitt åndelige problemer.

    SvarSlett