søndag 20. desember 2009

ET LITE SKRITT FOR EN INDISK TRØNDER

X-FAKTOR KOM ENDELIG TIL SIN SLUTT.
*
Et lite skritt for en indisk trønder, et stort skritt for fedrelandet?
Eller omvendt?
*
Det måtte bli han, det måtte det.
Men til siste slutt kjempet han mot sylkorte miniskjørt og blondt løshår.
Chand, det gode mennesket fra Trøndelag, den ydmyke inderen med Bambieøynene, sto alene igjen under spotlighten, og det var sikkert vel fortjent.
Men så var også alle de store sangstemmene stemt ut, men er det noe nordmenn liker, så er det folk som beveger seg i Tore på Sporet-land, som tar på seg den folkelige trønderbunaden, skinnjakke, fillete jeans og en litt ustemt kassegitar.
For i finalen sto en inder fra Trøndelag fram som det norskeste av det norske.
Jeg kan ikke si annet enn at dette må ha vært en stort skritt i riktig retning for denne sprukne krukka av en oljenasjon.
*
For ting skjer, viktige ting.
Der politikken henger etter, er popindustien full av artister med mørk hudfarge.
Det lyser forbausende hvitt fra alle taburetter på Stortinget, mens muskkscenen er full av spennende "flerkulturelle" artister.
Vi kan gi fredsprisen til en afroamerikaner, men vi kan ikke ha en svart minister i regjeringen.
Vi har prøvd, men det ender alltid med debatter om snusk og fanteri.
*
Under X-Faktor-finalen var selv Stoltenberg inne via en videoptape og ønsket de to finalistene lykke til, men hvorfor kom han ikke direkte inn med en kommentar etter sendingen?
Han kunne ha sagt: "Ja, dette var en sier for Norge!", for "våre nye landsmenn" som han og mange andre liker å kalle slike som Chand.
Vel, jeg kjenner ikke Chand's historie, han er muligens adoptert, kanskje født her, jeg vet ikke.
Men det var altså en indisk trønder som vant X-faktor, og det måtte en hviterusser til for å få den internasjonale finalen av Eurosong til Norge, og i fjor danset en svart hiphopstjerne seg inn i det norske folks hjerte.
Og tenk om Siv Jensen hadde gått online og sagt:
"Gratulerer Chand, slike gutter det vil gamle Norge ha!"
*
Men verken politikere eller media er opptatt av slike vinklinger.
"Hvordan er det og feste med DDE?" spurte en journalist etter sendingen.
"Jeg er bare en vanlig norsk gutt som går og legger meg når jeg er trøtt" svarte Chand.
*
Jo, verden går tross alt framover.
Selv lille Norge, men bittesmå museskritt.
Gratulerer Chand!
Og Siv:
Dette er ikke snikindifisering av Norge!
Det er folket som taler via mobiltastene.

1 kommentar:

  1. Jeg har mye glede og spenning i meg, jeg er torpey clare, var lykkelig med ekteskapet mitt, ikke før mannen min begynte å høre på sladder om at jeg ikke var tro mot våre ekteskapelige løfter, jeg prøvde å få ham til å forstå at de var sladder og løgner, men han mistet kjærligheten, tilliten og tilliten til oss. Så vi ble irriterende par, og deretter fylte for skilsmisse, senere ble vi skilt. år etter skilsmissen vår prøvde jeg å leve et normalt liv uten ham, men jeg kunne ikke, så jeg begynte å søke hvordan jeg kunne få tilbake eksmannen min, så ble jeg henvist til, BaBa ogbogo en flott og høyst åndelig mann som kastet en elsker å stave på meg og fikk EXen min tilbake til meg. Jeg er overveldet, så jeg slipper kontakten hans her for de som har problemer med ekteskapet og ekteskap, så han kan hjelpe med gode gjerninger. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller whatsapp-nummeret hans ... +2349020168697. Ta kontakt med ham, se hvor flott og mektig han er. Hjelper også i disse sakene ...

    (1) Stopp skilsmisse.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lykke til stave.
    (4) Ekteskapsformulering.
    (5) Bli kvitt åndelige problemer.

    SvarSlett