lørdag 19. desember 2009

SOM JULEKVELDEN PÅ KJERRINGA

Hvert eneste år kommer jula "som julekvelden på kjerringa"
Hvorfor heter det ikke "som julekvelden på gubben"?
*
Men ikke for det, jeg kunne trenge ei kjerring, eller en kone for å bruke et penere ord.
Problemet er, selv om alle behøver en kone, så vil ingen være kone lenger.
Her hjemme fordeler vi konepliktene mellom oss, men døgnet har for få timer, mamma sitter på pleiehjem, og skittentøy, støv og ting hoper seg opp i stabler i det som i disse dager skal framstå som et lykkelig julehjem.
*
Jeg kjenner et lite snev av panikkangst når jeg hører at Bettan viser fram sitt perfekte julehjem i Se&Hør, i hvertfall forkynner de dette urovekkende budskapet på P4.
Vel, pinnekjøttet henger ute i boden, ti sekker bjørkeved ligger under en pressening ute i hagen, den røde amaryllisen blomster, og jeg har bare en prøvedag igjen før jul.
Men i kveld er det rakfisklag hos gode venner, og i morgen er det middag hos andre venner, og mandag vel, jeg burde kanskje begynne å få panikk?
*
Så, hvor finner man en kone?
Jeg tenker Polen, Latvia eller kanskje NAV? Kan man ringe?
Spørre om det er en ledig kone der ute?
En som kan ordne tøyet i skapene, kjøpe kålrabi og multer, bake kokosmakroner og serinakaker? Som kan flytte fram sofaen og hente fram lodotter og gjenglemte sokker?
Som kan tenne lysene som moder gjorde i gamle dager?
*
For å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke særlig om jula.
Den får bare komme selv om vi skal ha huset fullt av gjester.
For hva var det egentlig jula handlet om? Var det ikke noe med Jesus?
Og jeg tror jo verken på Jesus eller julenissen, så derfor, ingen grunn til panikk.
Men den besnærende tanken om en kone vil ikke slippe taket.
Hvorfor lages ikke disse konene lenger? Er det denne helvetes feminismens skyld?
Disse sinte damene som ikke vil stå ved kjøkkenbenken og føde barn?
Som mener at menn og kvinner skal tjene like mye, ha de samme rettighetene?
*
Jeg synes likestilling er helt ok.
Men jeg nekter å forhandle før noen skaffer meg en kone.
En liten frue som står i rødprikket forkle med eplekinn mens steken strutter i ovnen, og kaker og hjemmelaget konfekt står til kjøling på stettefat på benken...
Eller vent, det heter kanskje verken kjerring eller kone, det heter vel strengt tatt hushjelp?
Og en hushjelp koster penger, han eller hun skal ha lønn.
Som Henriette Schönberg Erken skriver i sin store kokebok:
"Napp fjærene av fire svaner, men dette skal De selvfølgelig la kjøkkenpikene gjøre, så kan De selv konsentrere Dem om oppdekningen av festbordet, for julen er en travel tid for alle husmødre!"
*
Ok, vi skal ikke ha svanestek til jul.
Vi skal ha pinnekjøtt, kålrabi og mandelpoteter.
Og man kan alltids håpe.
Kanskje det ligger en liten kone under treet?
En bitteliten polsk kone med støv på hjernen?
Jeg skulle blitt så glad, så glad.

1 kommentar:

  1. Jeg har mye glede og spenning i meg, jeg er torpey clare, var lykkelig med ekteskapet mitt, ikke før mannen min begynte å høre på sladder om at jeg ikke var tro mot våre ekteskapelige løfter, jeg prøvde å få ham til å forstå at de var sladder og løgner, men han mistet kjærligheten, tilliten og tilliten til oss. Så vi ble irriterende par, og deretter fylte for skilsmisse, senere ble vi skilt. år etter skilsmissen vår prøvde jeg å leve et normalt liv uten ham, men jeg kunne ikke, så jeg begynte å søke hvordan jeg kunne få tilbake eksmannen min, så ble jeg henvist til, BaBa ogbogo en flott og høyst åndelig mann som kastet en elsker å stave på meg og fikk EXen min tilbake til meg. Jeg er overveldet, så jeg slipper kontakten hans her for de som har problemer med ekteskapet og ekteskap, så han kan hjelpe med gode gjerninger. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller whatsapp-nummeret hans ... +2349020168697. Ta kontakt med ham, se hvor flott og mektig han er. Hjelper også i disse sakene ...

    (1) Stopp skilsmisse.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lykke til stave.
    (4) Ekteskapsformulering.
    (5) Bli kvitt åndelige problemer.

    SvarSlett