torsdag 11. mars 2010

GOD MORGEN!

Jeg så Julie&Julia i går.
Du vet filmen med Meryl Sreep om den amerikanske kokken Julia Child som bodde her i Paris på 40 og 50-tallet.
La det være klart; Streep overgår seg selv.
Dette er en studie i skuespillerkunst rett og slett.
*
I Paris handler det meste om mat, ja, det gjør det hjemme også.
Men i Norge handler det mest om hva vi IKKE MÅ spise!
I Norge er du et ryggesløst (fint ord) menneske om du setter deg til med en diger kremkake en mandag formiddag, for ikke å si et glass vin en torsdags kveld.
Om en stormakt vil beleire Frankrike, så gjør det mellom 1200 og 1400 - da senker roen seg over det ganske land. I disse to timene spiser franskmennene, forvandler seg til et smattende og stønnede folk, som spiser salat, varm hovedrett og dessert, og ett eller to glass vin - vel, vinen er blitt redusert noe i de siste år.
(franske forretningfolk er blitt mer edru
- det siste er kurs i Oxford-engelsk, små halvtimes kurs midt på dagen)
*
Julia Child kom fra Pasadena til dette matparadiset Paris.
Hun skulle forandre amerikansk matkultur for all tid.
(vel - USA ble en hamburger-nasjon anyway...)
På grunn av kostnadene da filmen skulle spilles inn eksteriørt ble de fleste restaurantscenene innspilt i New York, noe som var problemfritt - for i Brooklyn ligger det franske bistroer og spisesteder som er mer Paris enn Paris.
Julia Child tapte hjertet sitt til Paris, som så mange har gjort både før og siden.Det går ikke en dag uten at jeg lengter til denne byen når jeg ikke er her.I fjor var jeg her seks eller syv ganger, og ja, mest på grunn av maten!Og det rare er at her i denne byen legger du ikke på deg, om du skulle være oppatt av det.Jeg selv legger på meg bare jeg ser bildet av en kake, men ikke her i Paris.Det kan selvfølgelig være at jeg går mer her nede enn hjemme, jeg vet ikke?
*
Men det er deilig å sitte ute på fortauet med lammeskanker og stuede erter, grillet fisk med endiver eller biffgryte med små glasserte løk og kantareller, mens folk flanerer forbi og stirrer glupskt på tallerkenen din - for folk smiler når andre spiser, det er en slags hellig stund.
*
Rett bak her jeg bor - i Rue Cadet ligger et enormt matmarked.
Hver morgen forvandles den lille gatestumpen til mat, mat, mat.
Høner og ender henger med nebbet ned, fisk og ost, vin og brød.
I dag skal jeg spise kanin kokt med laurbær, olivenolje og tomat.
Men nå må jeg logge meg ut i livet.
Frokost, hvitt brød med masse smør, litt ost, og mer kaffe!
Fedon Lindbergh - sleng deg i veggen!!!!
*
Nora Ephron:
"JULIE&JULIA"
Columbia Pictures

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar