lørdag 20. mars 2010

WHAT THE FUCK???

I går kveld, jeg skulle synge en sang.
Du vet, når du skal opptre vil du gjerne ta deg best mulig ut, vel.
Jeg barberte meg, klippet skallen snau slik jeg liker, nei, jeg skal ikke plage deg med alle detaljer....
Men det er slik at når menn barberer seg kan det hende at de får et slags rødt utslett der skjegget har sittet - og dette hendte meg i går.
*
Så jeg ilte i all hast til et kjøpesenter i nærheten av der jeg skulle opptre.
Nei jeg skal ikke komme med noen geografiske spesifiseringer, jeg vil ikke henge ut dette ellers så hyggelige stedet - men jeg iler som sagt inn i et enormt kjøpesenter, finner et parfymeri.
Jeg stiger inn i dette feminine paradiset hvor det står en blond herlighet i bordellaktige tekstiler, tonnevis av løshår, sminke og med en sukkersøt liten Barbiedukkestemme spør hun:
"Hei hei, hva kan jeg hjelpe deg med da?"
Jeg blir litt vippet av pinnen av denne plutselige vennlighet, men jeg har det travelt, så jeg forteller at jeg skal ha en god dekkene brunkrem, ikke for brun, ikke for blek, og den skal ikke drysse, ja stort sett...
Den blonde dukkebaben er vennligheten selv, sier:
"Er det til din kone?"
Jeg sier at , "nei, det er til meg selv, ja, jeg skal bruke den selv."
"Ok!" sier den blonde "da skal vi gå bort til herreavdelingen!"
Ok, da går vi til herreavdelingen!
Jeg visste ikke at det fantes en herreavdelig på et parfymeri i utkanten av Oslo, men det gjør det tydligvis.
Den blonde viser meg en rekke herreprodukter, men ingenting av det hun kommer fram med er en dekkende ansiktskrem.
Så jeg tar saken i egne hender og går tilbake til dameavdelingen.
Jeg griper en liten eske som det står Clinique på.
Det er en dekkende brunkrem, ikke for brun, ikke for lys.
"Denne!" sier jeg til den blonde.
"Men den er ikke for menn!!" sier hun litt lattermild.
"Ikke for menn?" spør jeg
"Er det en lov som sier at denne ikke skal brukes av menn?
Eller inneholder den kanskje noe som kan være farlig for menn?"
Den blonde forstår ikke spørsmålet, så jeg tar saken litt videre.
"Jeg mener, er det noen farlige hormoner, er den tilsatt noe, slik at jeg plutselig kan begynne å utvikle bryster eller andre kvinnelige atributter?"
Jeg er i slaget. Men den blonde sier bare, litt høyere nå.
"Den er bare ikke for menn!!"
"Vel" spør jeg "betyr det at jeg ikke kan få kjøpt den?"
"Jo, for all det!" sier hun. "Men den er ikke for menn, det er en damekrem!"
Hun snapper fra meg den lille glossy boksen, tripper bort til kassen med den.
(Jeg får visst kjøpt den! Jess!)
Selve kremen koster 370 kroner, men du må i tillegg kjøpe et etui med svamp, speil og noe annet fiffig til 190 kroner - for at denne vidunderkremen for damer kan smøres på ansiktet, men andre ord ca 500 kroner.
Jeg betaler, det er hardt å være mann i et feminint paradis, når du ikke vil nøye deg med en liten Lipsyl eller et trist såpestykke med muskduft i herrehyllen.
Vel, når jeg først var i gang tenkte jeg at jeg skulle spørre etter en øyevippetang, du vet en slik tang som du kan krølle øyevippene på plass med når de strutter i alle retninger, men jeg kjente at jeg ikke orket - for slike tenger er sikkert også bare for kvinnner...
*
Er det slik kvinner har det når de går inn i en mannebutikk for å kjøpe en hammer, et vater eller en stikksag? Blir de foralt at "nei, denne hammeren er bare for menn!?"
Sier noen "at vi har noen små lette feminine kvinnesager her borte i hjørnet"???
Don't think so...I don't.
*
Vel, kremen var brillefin, veldig fin.
Legg merke til at jeg ikke har nevnt likestilling eller fordommer en eneste gang i denne teksten. Jeg kommer heller ikke til å gjøre det baby!
*
Men når jeg satt og sminket meg før jeg skulle ut på scenen tenkte jeg:
Håper hun ikke trodde at jeg var en av disse transene på Toten, de som er på tv for tiden!
Men at jeg bare var en ganske vanlig mann med rødt utslett i ansiktet, kunne hun ikke få inn i det lille hodet sitt! Jan Thomas, tar du saken??
Det får da være grenser, mannehyllen - har du hørt!!!?
I verdens mest likestilte land liksom!
Oooops, der sa jeg det visst...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar