torsdag 4. mars 2010

PARIS QUEENS AND BITCHES

I morges, før jeg fikk tenkt meg om sprang jeg ut av huset jeg bor i her,
rett nedenfor det forgjettede Sodoma og Gomorra, også kalt Place Pigalle.
Jeg skulle kjøpe kaffe og ferskt brød, hoppet bare i ei slapp treningsbukse, en hettejakke og et par utgåtte Adidas, svopp, ned trappene og ut i morgensola som traff meg som en feber-trompet i ansiktet.
Jeg hadde ikke en gang fått på meg kontaktlinsene, så som en halvblind norsk høne løp jeg bortover fortauet mot Chez Juliane for å handle.
Og da skjer det fatale!
Jeg dundrer inn i to halvfulle og kokain-høye transer på vei hjem fra Gud vet hva.
Og de kjerringene var ikke i godt humør.
Den ene, en karibisk "skjønnhet" - svingte med paljettveska og skreik
STØGG TURIST-FITTE etter meg.
Ja, ok, jeg er kanskje støgg, jeg er kanskje ei turist-fitte, men faen da!
*
Jeg har tidligere lovprist franskmennenes utsøkte høflighet, men nå har jeg møtt
THE DARK SIDE OF PARIS.
*
Så, etter noen jobbetimer ved tastauret, dusjet jeg, barberte meg,
dynket meg med Chanel por l'Homme på de fleste kroppsdeler,
kledde på meg lekre jeans fra Gabba, en silkegenser (nylig kjøpt) fra Kookai, mine svindyre støvler fra Dolce Gabbana, min nye skinnjakke (Zara) og et snadderlekkert skjerf fra Gud vet hvor, og toppet det hele med min svarte skinnveske fra lovely Jimmy Schoo.
Så bitches and queens, her kommer bondetuppa!
Den halvt samiske sangerinna/skribenten på storbytur seilende nedover Rue Faubourg St, Honore, bare pass dere!
Og mot alle solemerker ble jeg bukket inn i de flotteste butikker,
neiet inn i de lekreste og mest trendy kafeer.
For her i Paris er det ikke det indre som teller, det er utseende som gjelder, like it or not!
*
Da jeg sneiet innom Le Marais, byens mest trendy strøk på vei hjemover,
fikk jeg et nådig nikk av to dronninger som vrikka forbi på brosteinene.
Men jeg spillte "hard to get" og kasta med nakken, som om jeg var livstrøtt og fullstendig lei av skamros og komplimenter.
Det var da jeg hørte replikken falle, på klingende skånsk:
"Jævlar hva bögarna är sura her i fuckings Paris!"
*
Så ok, imorgen tar jeg det litt enkelt, en bukse, en jakke, de sedvanlige gåskoene.
Jeg er da tross alt en seriøs dramatiker med stipend som er her for å arbeide!
Men "dum turist-fitte?"
Verste jeg har hørt!
Tror ikke jeg kommer over det - før i morgen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar