onsdag 17. mars 2010

KRONE ELLER MYNT?

Hjemme igjen etter 3 travle uker i Paris.
*
Jeg begynner og avslutter alle mine besøk i denne byen med et besøk på Café de Flore, derfor dette bildet. Å kjøre med taxi inn i millionbyen gir meg alltid et grøss av forventning, av fryd, som det å forlate den bestandig fyller meg med en dump sorg.
Du pakker veskene som har vokst seg større, setter deg inn i en taxi og stanger i trafikken en times tid før du endelig er ute på "le peripherique" som den store ringveien rundt Paris heter, du ser et siste glimt av lysene fra byen, Eiffeltårnets topp som kaster lange laserstråler mot himmelen.
Men jeg vet at slik Paris har satt en kraftig avtrykk på meg, har jeg kanskje satt et ørlite avtrykk på den, noen mennesker vil savne meg, håpe at jeg vil vende tilbake, vel, i mai er jeg der igjen...
*
Jeg kommer hjem til en liten kuriøs nyhet på P4
- i Sverige vil noen ihuga republikanere fjerne kongefamilien fra pengesedler og mynter, andre storheter skal komme i stedet.
Og forslagene hagler inn - og P4 slår ironien på vidt gap.
Hva med Carola? Astrid Lindgren? Vel, det siste hadde kanskje ikke vært så dumt.
Eller kanskje Zlatan? Ja! Eller Linda som vant Robinson? Jo da.
Hva med en dalahest? Anna Anka?
Eller Madeleine, den pene prinsessen? Men det går jo ikke for hun er jo - eh - kongelig.
*
Og i Norge? spør P4 lytterne.
Peter Nortug! sier svært mange.
En elg! mener andre. Hva med Rimi-Hagen? he he liksom.
Eller kanskje Tone Damlie Aaberge? Hun er jo så søt, tenk dere henne på en 100-lapp?
Eller Idol-Kurt? Hva med Eli Hagen?
Eller rett og slett Jan Thomas!!? Han har jo gjort så mye for Norge?
Kanskje Siv Jensen? Jo, hun hadde sikkert kledd å være på en 50-øre?
Vel, for meg er det helt ok at Harald er på pengene, helt i orden.
Eller en elg? I solnedgang? Vakkert.
Men en kvinne på alle pengesedler og mynter? Kanskje på tide?
(Ja da, vi har hatt Camilla Collett og Sigrid Undset, men de er jo ikke på tv!)
Jo, det må bli Tone Damlie Aaberge!
Helt klart.
Deilig å være hjemme igjen dere.
Hjemme i dette herlige fokuserte fedrelandet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar