fredag 20. august 2010

PAUSEFISKER

Pausefiskene, husker du dem? Ikke det?

Pausefiskene var noen fisker eneherskeren NRK satte på tv-skjermene i pausene.
Den gangen, i riktig gamle dager, da det var pause mellom programmene.
I dag er det aldri pause, verken på tv eller i livet ellers.
Svarte skjermer utløser den aller største panikk, terror liksom?
For å ikke kunne motta tv-signaler, være uten dekning er det vi er aller reddest for i dag.

Jeg er slik selv.
Om jeg går ut av huset uten mobil, har jeg en slags følelse som om katta eller noen er død.
Jeg er lost, alene, ingen kan få tak i meg, tenk om noe skjer?
Eller noen vil ha meg til en viktig jobb? Uten mobil er jeg fortapt.

Jeg savner tiden med pausefisker, tiden før mobiltelefoner.
Du vet, denne ømme trygge stoltheten når noen sa:
"Jeg har prøvd å få tak i deg i flere dager, jeg har vært så engstelig!"

Nå klasebomber vi verden med all slags info om oss selv.
"Jeg steker vaffler!" "Jeg shopper i Hong Kong!" "Jeg spiser sushi med Bibbi!"

Og vi finpusser vår egen image på Face og Twitter, Underskog og whatever.
Den nye lykkepillen heter i-Photo og Photo Shop, vi fjerner dobbelthaker og mørke leverflekker, klikker litt mer lys i øynene og brusher litt mer glød i huden, lar musa gli over selvtilliten slik at vi kan fremstå som den vi drømmer om å være...

Jeg savner pausefiskene, pausene.
De mørke tv-kveldene, de små fiskene som svømte rundt på skjermen til tonene av Johan Halvorsen eller Edvard Grieg, mens vi satt stive i sofaen og ventet på at Erik Bye skulle "gå ombord" - og mamma bakte "Tropisk Aroma" ute i kjøkkenet.

(Tropisk Aroma er en fet kake med smørkrem og sjokolade som ble funnet av arkeologer i et utgravningsfelt utenfor Tønsberg, men er forbudt av Helserådet og Fedon Lindbergh!, men som stilles ut på Folkemuséet under temautstillingen "Hva skjedde med Norge?")(spøk)

"Pausefisker" er mitt nye skriveprosjekt.
Jeg vet ikke om det blir en teatertekst eller en roman.

Det skal ikke bare handle om noen små forgangne fisker.
Men det forstår du sikkert?

Det skal handle om tiden før alt hadde hendt.
Den gangen vi hadde noe som het - lykke...
Og ja, den gangen noen små fisker på en skjerm kunne fylle oss med fryd.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar