tirsdag 13. april 2010

FY FAEN SÅ TEIT DU ER!

Jeg står i kassakøen på Rema.
Foran meg står en jente, hun er kanskje 15 år, diger som et hus.
Hun er slapp i kroppsholdningen, henger over kassadisken, spiser på en kebab.
Det drypper dressing og fett på disken, hun skal betale en liter Cola.
Hun fikler etter penger i lomma.
Hun har bare to hender, så hun kaster kebaben fra seg på gulvet.
Betaler colaen, svarer ikke når damen i kassa snakker til henne.
Hun subber vekk med en sur gjeip i ansiktet.
"Du!" sier jeg "du kan da ikke bare kaste en kebab på gulvet!"
Hun snur seg, jeg er ett eller annet som har falt ned fra månen.
"Fy faen så teit du er, jævla gubbe!"
Hun subber videre mot døren, minner om en utflytende pizzadeig.
Jeg gjør et raskt overslag. Klærne hun har på seg koster noen kroner. 4 tusen? 5 tusen?
På toppen av all den dyre herligheten sitter en hijab i glitterstoff.
Jeg plukker opp kebaben, legger den i søppelbøtta.
Går etter henne ut på fortauet, sier:
"Hvorfor er du så jævla sur?" "Hvem er du forbanna på egentlig?"
Jeg øyner en grimase, et begynnende smil, selv om munnen hennes bare er et blekt arr i det unge ansiktet, så jeg går tettere på henne.
"Så du tv i går?" spør jeg "så du denne gutten fra Kurdistan som sitter sperra inne på Ullernsmo fordi den norske staten ikke vet hva de skal gjøre med ham?"
Nei, hun så ikke dette på tv.
"Han er kanskje et år eldre enn deg, han skal snart sendes ut av landet, han har prøvd å ta livet av seg tre fire ganger, og her går lille priviligerte du og kaster en kebab på gulvet i en matbutikk, hvorfor i helvete gjør du det?"
Hun mumler noe om sur gubbe igjen, men smiler nesten nå...
"Jeg er på ditt parti" sier jeg "du kan gå med hijab, du kan tro og mene hva faen du vil for meg, men ikke kast en kebab på gulvet i den matbutikken jeg handler i hver dag!"
Hun sier: "Norske ungdommer kaster alt fra seg også!"
"Ja, jeg vet" sier jeg "og det er synd, og jævlig dumt! Og jeg forlanger ikke at du skal være noe bedre enn dem, jeg hadde sagt det samme om du hadde vært etnisk norsk"
*
Vel, kanskje jeg er idiot, muligens begynner jeg å bli en sur gammel gubbe, men hvor i helvetet er foreldre hen om dagen?
Selv Ole Paus som for noen tiår siden harselerte over Margrethe Munthes strenge moral kryper nå til korset og sier at hun hadde mye for seg.
Nei nei gutt, dette må ta slutt, ikke storme inn i stuen, før du har tatt av deg luen?
Noen som husker?
Jeg vet jo at det første muslimene gjør når de kommer hjem er å rive av seg hijaben, men en kebab på gulvet, hjemme? Tenk, jeg tror ikke det!
Og jeg tror ikke "norske" ungdommer kaster søppel på gulvet hjemme heller, eller hva vet jeg?
Stadig kommer det meldinger fra skoleverket om at foreldre ikke tar sin de av oppdragelsen lenger. Ungene er uhøflige, ute av kontroll.
Samtidig har foreldre også en svært lav terskel for innblanding i oppdragelsen av gullungene.
I fjor sommer satt vi på en uteservering i gamlebyen i Fredrikstad og opplevde at et barn stakk en eldre dame med en gaffel gjentatte ganger.
"Få barnet ditt til å slutte med dette!" freste damen.
Moren svarte: "Men Herre Gud da, han er bare fire år!"
Fire år og en gaffel som våpen mot verden?
Hva bruker han når han er atten?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar