tirsdag 6. april 2010

TRE HØNS PÅ BLACK BOX

Julian Blaue har slaktet 3 høns på Blackbox, han er bannlyst på norske scener.
*
For litt siden, under åpningen av Dramatikkens Hus fremførte skuespilleren Anitta Suikkari en monolog i forestillingen "Henvendelser"
- og en anmelder skrev "det er ikke ofte det ropes fra magen på en scene i Oslo!"
- og jeg tenkte, faen, hvorfor var jeg ikke der?
For svært ofte dysses jeg i søvn på teaterforestillinger.
Men nå altså 3 myrdede høns og en dildo.
Folk som reiste seg, anmeldere som gikk i avsky, og Black Box som tar avstand fra disse bestialitetene, lover sitt publikum at slike uventede sjokk aldri mer skal forekomme.
*
Det er ikke lenge siden NRK viste en dokumentar om Rema 1000-hønsenes grufulle vei til kjølediskene. Et liv som får Guantanamo til å fremstå som et opphold på en feriekoloni.
Jeg kjenner ikke Julian Blaue, jeg har ikke sett forestillingen, men jeg velger å tro at han vil fortelle oss noe....
Og høns drepes da i tusenvis i Norge hver eneste dag.
Og på grunn av at publikum vil ha ekstra store kyllingbryst pumpes de små kyllingene fulle med hormoner slik at de vokser alt for fort, på 30 dager blir de slakteferdige.
Denne hurtige veksten fører til det sørgelige faktum at om kyllingen forsøker å komme seg på beina knekkes de på grunn av at den ikke har hatt tid til å utvikle beinbygning som kan bære dens egen vekt...
Bare dette er jo et helt scenisk drama i seg selv, men for all del
- la oss få fler betydningsulle og meningsmettede tekster om vår egen selvopptatte eksistens...
Jeg for min del holder en knapp på høna.
Og da særlig med publikum til stede.
Et hønseliv er uansett en kortvarig trist affære.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar