fredag 2. april 2010

iPhoto

Jasså, De kan retusjere? sier Greger Werle til Gina Ekdahl i Vildanden.
Ja, svarer hun, jeg kan det! (pass Dem bare!)
For i Ibsens tette familiedrama handler det om å forskjønne virkeligheten, justere fargene, fjerne skjemmende flekker og for dype skygger.
Men etterhvert som dramaet skrider fram faller masker og den grelle virkeligheten kan ikke reddes av pensler og fargebad...
*
Etter at jeg gikk over til Mac har jeg kastet meg over iPhotos lykkeliggjørende verden av muligheter, vips, en hake mindre, klikk, og hudfargen din ser frisk og fin ut, eller før musa over bildet, og det fremmede mennesket som har sneket seg med i bakgrunnen er borte.
I iPhoto kan du gjøre deg selv og dine venner så lekker og shiny du bare vil.
Selv katten tar seg ut fra sin beste side etter en omgang i Mac-baby's vidunderlige verden, de gule øynene tindrer som rav, og pelsen blir blank og fin, ja stort sett.
*
Selv et regntungt Paris kan fremstå som en solfylt paradis i fiffig blålys.
Og Bodø eller Harstad for den slags skyld kan få et lite anslag av poesi mellom snøhaugene.
Ja, det er en verden av muligheter for løgn og virkelighetsflukt.
*
Pentimento, vet du hva det er?
Jo, i gamle dager kunne det hende at kunstnerne malte over sine egne motiver.
I lag på lag la motivene seg, og så, kanskje to hundre år senere begynte noen å skrape på overflaten, og de underliggende motivene kom til syne.
Det er nesten som et drama, en scenetekst, ordene ligger "øverst" på papiret, men nedover i teksten, bak ordene ligger lag på lag av mening som skal løftes opp fra papiret av regissører og skuespillere...
*
Nesten alle på Facebook og Twitter, på egne hjemmesider - forskjønner seg selv og sitt liv.
Og i pressen - selv tunge politiske skribenter lyssettes og gjøres lekre på by-line-fotos.
Ok, Marie Simonsen undervinklet - bare slanke bein og lekker laptop ble kanskje i meste laget - men ta en titt i avisen, jeg har sett henne på gaten, hun er slett ikke så duggfrisk i virkeligheten. Men hvem vil være seg selv når man kan være en annen?
*
Selv legger jeg ut forskjønnede bilder av meg selv på FB og andre steder.
iPhoto er selve drømmefabrikken for fjerning av begynnende dobbelthaker og sliten hud.
Og jeg mistenker mine 1200 "venner" for å tenke
"Herre fred, så selvopptatt dette mennesket må være!" - ja, ha ha...
Så ja, jeg er selvopptatt, men kjære vene, jeg legger meg ikke under kniven.
Jeg leker bare litt med virkeligheten. Pynter på det skaberrakket jeg er.
På jobben tar jeg jo på meg løsbarter og parykker og det som verre er.
*
Så ha en god dag alle venner på Facebook og Twitter.
Dere ser fabelaktig ut alle sammen!
Dere har vel ikke jukset litt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar