lørdag 30. januar 2010

EN SVENSK AND I HOLYWOOD

I går ettermiddag, i min gressenkemann-tilværelse hadde jeg min helt egen lille filmfestival i sofakroken. Krokanis, småsjokolade og kanne på kanne med kaffe...
Jeg så den franske filmen "Dans Paris" og en fantastisk dokumentar om Annie Lebovitz
"Life Trough A lens" - og etter så mye kulturopplevelse koblet jeg meg på kongelig norsk rikskringkastings MGP-sending, men det ble litt for platt etter fransk film av høy klasse, og ja.
Så jeg zappa videre til TV3 og SVENSKE HOLYWOODFRUER!
MY OH MY og HOLY SHIT, som de sier i Los Angeles!
Har verden gått av hengslene?
Hva skjer?
*
Anna Anka ble født i Polen, men er oppvokst i Sverige.
Hun har "medvirket" i Baywatch, men påstår "at hun ikke har ligget seg til toppen!"
Toppen? Hvilken topp? Toppen av Beverly Hills?
Nå er hun midt i en tåredryppende skilsmisse fra sin ektemann, den fallerte sangstjernen Paul Anka, og påstår til og med at talkshowkongen Skavlan er medskyldig!
Ja, her er det duket for den helt store dramaturgien.
*
I går handlet Fru Anka på et hagesenter. Kjøpte 60 gule rosebusker som ble plantet i oppkjørselen til bløtkakehuset i "the hills" - og bekjente også at hun bruker 100 tusen US-dollar på massasje, negler og ansiktsbehandling.
For som hun sier: "Om folk rundt meg skal ha det bra, må også Fru Anka ha det bra!"
Lett henslengt i solstolen ute på patioen ligger hun, mager som et stykke pinnekjøtt, som en sulten hyene som ikke har spist siden hun forlot Sverige for to tiår siden.
SVENSKE HOLYWOODFRUER er et freakshow uten sidestykke.
Det er umulig å hisse seg opp over det, det er ren galskap.
Det mest hjernedøde tv jeg har sett noensinne.
*
Men hvilke signaler sender dette til unge jenter, og gutter, menn?
Det står ungdommer i kø for å få oppleve sitt moment of fame.
Vel, jeg jobber i den samme industrien som i ytterste konsekvens kan kalles underholdning.
Og det er mulig disse tre blondinene spiller en rolle i "realityserien", hva vet jeg?
Men jeg tenker; hvem har Paul Anka ligget med for å nå toppen?
For Anna Anka påstår at "alle" i Holywood ligger seg til toppen.
Vel, jeg nekter å tro at Susan Sarandon, Helen Mirren, Judy Dench og slike damer driver med denslags, eller at Jack Hyllenhal og Heath Ledger måtte ligge med Ang Li for å få rollene i "Brokeback Mountain" - men så beveger Anna Anka seg heller ikke på toppen i LA, hun representerer den absolutte bunnen, ligger og skvalper i utkanten av en stor industri.
Og ektemannen, Mr. Anka er old news, en utdatert sanger og entertainer.
*
Men vi visste det jo.
It's a lot of crazy women out there, a lot of wannabees.
Men det er en haug crazy mannfolk der ute også.
Det er jo en slags likestilling, er det ikke?
*
Vel, her i Norge forteller Jan Thomas oss at anusbleking er det aller siste, og at det eneste som funker mot rynker er en krem som egentlig er ment for sprukken endetarm.
Og at det eneste fornuftige å spise til frokost (om du vil forbli ung og slank) er 3 stivpiskete eggehvitter uten salt.
Vi nærmer oss, vi nærmer oss.
Jeg tenker på en av de andre Holywoodfruene som etter gullbehandling av ansiktet, etter spraymaling av kroppen gikk på blind date med en multimillionær og ikke opplevde at det sa "klikk."
A GOOD MAN IS HARD TO FIND, YOU ALLWAYS PICK THE WRONG KIND!
sang Bessie Smith og Alberta Hunter i en gammel sang.
*
Jeg er så heldig å kjenne skuespillere som jobber og bor i Los Angeles.
Og I know, it's hard work, det handler om flaks, det er en steintøff by.
En av dem er svensk og reiser ofte hjem til Sverige for å puste inn frisk luft.
But as I said to the queen yesterday: I hate namedropping!
Han vet hvem Anna Anka er:
"Ja, det där jævla fnasket!"
sier han...
*
KVAKK!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar