fredag 29. januar 2010

LET'S DO IT!

LET'S DO IT!
Eller som sportsprodusenten Nike sier i en kampanje frontet av Tiger Woods:
JUST DO IT!
Vel, slagordet har fått en annen kraft og mening etter siste tids avsløringer.
Tiger Woods påstås innlagt på en klinikk for sexavhengige.
Sexavhengig? Når kan en slik diagnose stilles?
Er det når du krever for mye sex av kona eller ektemannen?
Er det når du har to, tre, eller fire elskerinner eller elskere? Fler?
Er det bare en avhengighet som inntreffer i Amerika?
*
Jeg trodde det, men nå sitter jeg litt fjetret mens en norsk kvinne blir intervjuet av Lise Askvik på kulturkanalen P4 - et merksnodig lite freakshow en fredag morgen.
Kvinnen synes romantiske middager og vin, kos og levende lys er bortkastet, men for all del, sikkert hyggelig, sier hun, men hun synes det er bortkastet å bruke tiden på slikt når man kan bruke den på å forlyste seg i sengehalmen, på kontortoalettet eller tja, what ever...
Kvinnen mener seg å ha diagnosen "sexavhengig."
*
Vi har, eller mange av oss har noe som kalles et "avhengighets-gen" - noen av oss har hang til alkohol, piller, narkotika, shopping, sigaretter, gambling, intens bibellesning og andre religiøse aktiviteter, listen er lang for hva vi kan bli offer for.
*
Selv har jeg et problem med iskrem, særlig fløteis med krokan, men også kokosboller, de høye spirene som ser ut som frosne hundedritter du vet.
Denne avhengigheten nærmer seg en slags diagnose, en mani.
Jeg kan ikke åpne en isboks eller en pakke med kokosboller uten at jeg må ete som en hvithai til alt er tomt og jeg ligger som et vrak bakoverlent i sofaputene og raller.
*
Desverre finnes det ikke klinikker for kokosbollevrak eller fløteis-slaver.
Ikke her i Norge i alle fall.
Men det kan komme, ja, jeg tror det må komme.
Myndighetene er bare ikke obs på hvor stort problemet er.
*
Men USA, stakkars lille USA, dette nevrotiske landet som kan bombe Irak sønder og sammen, men samtidig ikke tåler synet av Janet Jacksons brystvorte!
Tiger Woods henges ut i aviser, i cyberspace, ja overalt, som en sexgris og en sexavhengig.
Men ser du litt nærmere på ham, ser du en sliten og utro ektemann, det ække verre enn som så.
En golfspiller som har vært en hel verdens baby, som nå er hentet ned fra pidestallen.
For Christ sake, mannen har hatt sex, han har ikke drept noen!
*
Så: venter i spenning på neste kampanje fra NIKE.
Hva blir det?
En smilende og friskmeldt Tiger Woods som sier:
JUST DID IT!?
*
Selv sier jeg:
LET'S DO IT, LET'S FALL IN LOVE!
*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar