onsdag 13. januar 2010

MITT GRÅDIGE HJERTE

HEGE DUCKERT'S GRÅDIGE HJERTE.
*
Nrk's kulturredaktør har skrevet en fin liten bok om fire kjente kvinner og deres kjærlighetsliv.
Karen Blixen, Simone de Beauvoir, Billie Holiday og Frida Kahlo.
Karen Blixen er vel den mest omskrevne, men ikke desto mindre makter Duckert å se henne "på nytt" - forfatteren reflekterer rundt selvstendige kvinners møte med kjærlighet, svik, sjalusi og ekteskap.
Boken er delt i fire lange fortellinger, hele tiden med den femte kvinnen på slep mellom linjene, Hege Duckert selv.
Jeg skal ikke skrive så mye mer om denne boken, men den er mitt lesetips nå i kulda.
Særlig liker jeg fortellingen om Simone de Beauvoir, men det kan nok komme av at den foregår i Paris, og at den danner et nyansert og nytt bilde av denne merkelige franske kvinnen som satte følgende berømte setning på papiret:
"Du er ikke født kvinne, du blir det."
*
Hege Duckert - "Mitt grådige hjerte"
Versal Forlag 2009

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar