lørdag 2. januar 2010

SLUMDOG MILLIONAIRE?

EN MILLIONÆR TAR ANSVAR.
*
I går så jeg den hjerteskjærende Danny Boylefilmen "Slumdog Millionaire"
I dag våknet jeg opp til Rimi-Hagen og hans formaninger om at vi må spare, at krisen ikke er over, 2010 vil bli et vanskelig og tøft år. Selv har han ordnet med energisparende tiltak for hytta via i-Phonen og boret 16 hull? i bakken for å være miljøvennlig....
Og i samme sekund pepres Twitter og Facebook av vittigheter om Hagens miljøtiltak.
Ja, slik går refrenget her.
Rimi-Hagen er så lett å ta, så lett å harselere over.
Han er umoralsk rik, han dumper billigmat til det norske folket som stadig eser ut på grunn av billige svinekoteletter og frossenpizza.
Mens han selv går på elgjakt og maler kjøttdeigen på egen kvern. Jeg kan ikke få dette bildet ut av hodet. Hagen kverner, og Mille Marie stapper kjøttet opp i kverna.
*
Spøk tilside. Ja, Hagen er lett å ta. Vi liker ikke rike mennesker i Norge.
Vi liker ikke folk som stikker seg ut, som står på trappen i julerøde bukser og ønsker fred på jorden med den ene hånden og død over konkurentene med den andre.
I dette landet, hvor sosialisme, medmenneskelighet, solidaritet og empati er på vei ut, er alle frenetisk opptatt av at ingen skal ha mer enn andre.
Du skal ikke være rik, du skal ikke ha fordeler, du skal ikke snike i køen.
Samtidig vil de fleste nordmenn ha frihet til å velge, tjene mer penger, jobbe mindre, betale mindre skatt.
Det har gått så langt at selveste kong Harald må minne statsmimisteren om de sosialdemokratiske verdiene i nyttårstalen sin. Jess baby.
Stoltenberg manet til innspill fra grasrota, innspill fra folk flest.
Han sa at "når oljepengene tar slutt, er det vårt eget arbeid vi skal leve av."
Og verden er slik laget at om du står på, om du arbeider hardt, kan det hende at du blir rik på penger, gods og gull.
Ok, Hagen har mer penger enn Gud, han kan bore hull i bakken, han kan bestille varmepumper, han kan skyte vilt og spise ryper i fløtesaus. Hagen har ikke gjort annet enn å arbeide hardt, tjent penger og blitt styrtrik. Og han har gjort den feilen du ikke må gjøre om du skulle komme til penger i voksen alder i et land som Norge, du må ikke snakke om det. Du må ikke sende skjortene dine til London for snippskifte, du må ikke invitere Wenche Foss til hagefest med hummer og kanari. I Norge skal du gå stille i dørene, være ydmyk.
I Norge er det helt ok å være egoistisk, selvopptatt og kjip, du må bare ikke snakke så høyt om det.
For vi er sosialdemokrater her i dette landet, vi er det langt inn til beinmargen, men vi makter bare ikke å leve etter de sosialdemokratiske kjørereglene...
Det er vel derfor Hagen er en kjærkommen hakkekylling.
*
Jeg skulle gjerne vært så rik som Hagen. Det ville gitt meg et større spillerom.
Jeg kunne ha hjulpet folk jeg er glad i, mennesker som sliter.
Og jeg mistenker ikke Hagen for at noen i hans nærhet lider på grunn av at Solkongen er smålig, snarere tvert i mot.
Jeg tenker på dette med Lotto-millionærer.
De fleste som vinner noen uventede millioner blir redde, øre, vet ikke helt.
"Kanskje nye kjøkkengardiner, en liten bil" var det en dame som sa, da hun vant 5 mill.
Penger kan ikke kobles til lykke, missunnelse der i mot...
Og.
Hagen smiler hyggelig på juletrappa si.
Det er det ikke så mange sosialdemokrater som gjør.
Men det er vel sikkert fordi han er rik, jeg vet ikke?
Jeg vet ikke hvem som sa det, men jeg elsker dette utsagnet:
"En nordmann har det best når han sitter på en vond stol"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar