søndag 10. januar 2010

PÅ NORSKE VINGER

SAS og WIDERØE har flydd vinge mot vinge i over 60 år.
*
På tross av dette faktum er de ikke særlig gode venner, de har ikke engang telefonnummeret til hverandre. Så, beat it, tramp i klaveret og smell pumpsen hardt i parketten!
*
Å fly i kongeriket Norge kan være en styrkeprøve.
Du møtes av forvirring, burugler og skrekkøgler i hver skranke fra Kjevik i sør til Alta i nord.
På Mo i Rana har de for eksempel lagt flyplassen innerst i en trang sjakt.
Det kan være pangvær og stjerneklart nede i sentrum, men på flyplassen ligger skodda som en graut på landingsstripa, om det ikke er snøstorm og kastevind.
Vel, vinter er det hvert år, og søndagen kommer en dag i uken.
*
I dag er det søndag, jeg skulle i all enkelhet fly fra Mo til Oslo, noe som involverer to flyselskap, mellomlanding og flybytte i Trondheim.
"Beklager, men det et alltid kaos på søndager" var det første jeg fikk høre.
"Dessuten er flyplassen stengt resten av dagen, men vi kan tilby deg busstransport over Saltfjellet til Bodø, hvor du i beste fall kan bookes på en fly som går til Olso kl 2200 i kveld!"
WHAT! WHAT?
Jeg sier at jeg må på jobb i Oslo om seks timer.
"Hva kan vi gjøre med været?" spør damen i skranken.
"Dere kunne kanskje tatt telefonen da jeg ringte litt tidligere når jeg begynte å ane at dette kunne bli problematisk, så kunne jeg hevet meg på et tog til Trondheim og kommet meg videre derfra!"
Stemmen min skifter toneart et par ganger i løpet av denne setningen.
Damen ber seg frabedt denne agressive tonen, skal jeg med bussen til Bodø?
"Nei, jeg skal ikke det!"
"Søndager..." begynner hun.
"Men faen i helvete" sier jeg "søndagene kommer hver eneste uke, det kan da ikke vare så vanskelig å ha en plan B?"
Damen sier at hun ikke har tid til å diskutere dette med meg, jeg får et nytt tilbud, jeg kan få plass på et fly i morgen kveld. Jeg takker ja.
*
Men før jeg forlater skranken fyrer jeg av denne salven:
"Hør her et øyeblikk frue.
Jeg vet at dette ikke er din feil, men nå er det du som uheldigvis sitter her i denne skranken. Dere som jobber i flybransjen er noe av det kjipeste og sureste som finns.
For nøyaktig en uke siden fløy jeg fra denne flyplassen med en koffert som veide fire kilo for mye, og da lagde dere et helvete og skulle ha masse penger av meg. Som dere fikk!
Men da jeg landet her for to dager siden kom jeg uten baggasje, fikk jeg noen penger av deg da?
Hysj! Jeg er ikke ferdig!
Vet du hvor mange timer, dager og netter jeg har ventet på grunn av dere?
Hvor mange ganger jeg har måtte overnatta på fuckings Hell Hotell ved Værnes? JA, jeg skjønner at det ikke er din skyld at det regner hunder og katter, at rullebanen er speilblank, men du kan vel for FAEN være litt hyggelig! Drittkjerring!"
Jeg rasker med meg billetten og beinflyr ut av avgangshallen.
"Jeg vet hvem du er og hvor du jobber!" kvekker damen etter meg.
"Takk, det samme!" bjeffer jeg.
Kan noen ordne en storflyplass på Helgeland?
Jeg skulle nordover for å synge to sanger på en jubileumsgalla.
Selve syngingen tok 15 minutter, men reisen, som ennå ikke er over, ser ut til å ta 5 døgn!
I Oslo kommer trikken hvert femte minutt.
Aldri mer skal jeg forbanne blåtrikken!
Jeg lover!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar