fredag 1. januar 2010

KJÆRE ALLE SAMMEN?

Han stirret rett i kamera, rett på oss, et lite smil kruset seg over det julerøde slipset.
"Kjære alle sammen!" sa han.
Ja, det var det han sa, statsministeren.
For hva skulle han ellers ha sagt?
*
Og kongen? Han sa ikke "Kjære landsmenn" - han gikk rett på sak.
Ok, han sa det riktignok på en dannet måte, men han sa "ta dere sammen for svarte!"
Ikke bygg flere murer, sa kongen.
Ikke vær så skeptiske for alt som er fremmed, for ting som ikke ligner på oss selv, sa kongen.
*
Jeg husker en gammel linje - "løft ditt hode du raske gutt!"
Men statsministeren smilte såvidt, sa "Kjære alle sammen" - og jeg følte at jeg datt av lasset allerede i inledningen av nyttårstalen.
Jeg liker ikke taler som er sånn akkurat passe, som ikke støter noen, "nei, nå er det jul, nå skal vi ha det hyggelig dere, kjære alle sammen!"
*
Tenk om Jens hadde sagt:
Jeg kunne sagt: kjære dere, kjære alle sammen, men jeg gjør ikke det.
Så jeg sier heller. Ta dere sammen, hva er det dere holder på med?
Hva er det VI holder på med her i "verdens beste land?"
Hvorfor sutrer vi så fælt? Hvorfor ser vi hverandre ikke?
Hvorfor går vi med sammenbitte tenner, nedslåtte blikk?
Hvorfor er vi hardest angrepet av svineinfluensa, i denne lille avkroken i verden?
Hvorfor lar vi, som bare er litt i overkant av 4 millioner, mennesker ligge å dø på gaten fordi jeg/vi ikke makter/evner å ta stilling til en bedre ruspolitikk?
Hvorfor tror vi det er mer humant å la unge menn og kvinner dø av overdose i et iskaldt portrom, enn å gi dem en sprøyte med heroin, mens vi forsøker etter beste evne å sluse dem inn til et verdig liv?
Hvorfor har vi, oljenasjonen, en av de rikeste i verden, det så "grusomt" nå i disse økonomiske krisetider? Er det så alldeles forferdelig at vi "bare" har råd til å ha én bil pr husstand?
Hvorfor hyler vi opp om renten, når unger går alene om natten rundt i Oslo sentrum fordi enkelte foreldre ikke kan ta vare på barna sine lenger?
Hvorfor tolererer vi at ungene blir rabiate på julaften fordi de ikke får den nyeste i-Phonen, de dyreste skiene, den siste syltynne Mac'n?
Hvorfor lar jeg min finnansminister si at om folk "slutter å handle dyre ting går økonomien vår dårlig/over styr?"
*
Statsministerens tale var som en tale til noen du ikke kjenner så godt, kanskje ikke liker så godt.
Da bruker du runde ordelag, sier kanskje "Kjære alle sammen" og smiler et nøytralt smil, og håper du kommer deg gjennom talen uten å bli avslørt, bli beskyldt for å være kald eller upersonlig...
*
For ikke så lenge siden fryktet jeg mest av alt at Siv Jensen skulle bli den som sa
"Kjære alle sammen!" på nyttårsdagen, men det ble det heldigvis ikke.
Men tanken på hva hun ville ha sagt slipper meg ikke.
Ville hun sagt:
"Kjære dere alle sammen. I høst har vi vært flinke.
Vi har kastet en mullah ut av landet, vi har sluttet med bistand, vi har opprettet asylmottak i Afrika, vi har stengt grensene, vi har kvittet oss med all synlig rus/narkomani på gaten, vi har jagd de prostituerte vekk fra Karl Johan, vi har satt ned prisene på Vinmonopolet, vi har kvittet oss med helsekøene, vi har økt budsjettet til politiet og satt alle de utenlandske bandittene bak lås og slå, og vi har en gang for alle bevist at klimakrisen bare er noe tull og fanteri.
God nytt år alle sammen!"
Nei, hun ville nok ikke sagt noe av dette.
Hun ville nok vært like rund i kantene som Jens Stoltenberg.
(Og jeg tror neppe fedrelandsfølelsen hadde fått et oppsving av en slik tale)
*
Men kongen, kjære kongen.
Vi kunne alle se det i øynene hans.
TA DERE SAMMEN FOR SVARTE!
Det var det han tenkte.
Men kong Harald har ingen makt.
Han er bare en bestefar som bor i et alt for stort og dyrt hus.
En gammel overarbeidet mann som prøver å finne tid til de fem barnebarna sine.
Men en god taler, et forbilde?
Ja, så absolutt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar